کارنامه نمایشگاه کتاب منتشر شد

توقف لایحه کپی رایت درشورای نگهبان

عصر نمایشگاه- انتشار کارنامه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران و ایراد شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون حمایت از حقوق مولفان از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

کارنامه نمایشگاه کتاب منتشر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، امرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را با چند خبر از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و ایرادی که شورای نگهبان به لایحه مربوط به کپی رایت گرفته است، آغاز می کنیم.

    انتشار کارنامه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب

    روز یکشنبه این هفته، کارنامه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به روایت آمار توسط خبرگزاری مهر منتشر شد. همزمان با برگزاری بیست و نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در شهرآفتاب کرد تا بتواند میزان رضایتمندی آنها از بخش‌های مختلف نمایشگاه را کسب کند.

    نتایج این نظرسنجی که به تازگی آماده شده برای نخستین بار در نشست آسیب‌شناسی نمایشگاه کتاب در خبرگزاری مهر و از سوی امیر مسعود شهرام‌نیا ارائه شد.

    گزارش مشروح نتایج این نظرسنجی اینجا قابل مطالعه است.

    توضیحات شهرام نیا درباره هزینه‌های حضور مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب

    این خبر مربوط به اولین روز هفته، شنبه 15 خرداد می‌شود. در پی انتشار گزارش‌هایی درباره هزینه‌های حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه امسال کتاب تهران، جزئیات و ریز هزینه‌های صورت گرفته برای حضور بیش از 90 مهمان خارجی نمایشگاه بیست و نهم کتاب اعلام شد. امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با رد برخی اخبار و گزارش‌ها درباره رقم‌های مطرح شده در خصوص هزینه‌های صورت گرفته برای سفر و اقامت مهمانان خارجی نمایشگاه امسال کتاب تهران در ایام برپایی آن، جزئیات و ریز هزینه‌های پرداخت شده در این حوزه را اعلام کرد.

    به گفته شهرام‌نیا و بر اساس آمار تفکیکی مربوطه، از ایتالیا 9 نفر، از سوئد 2 نفر، از سوئیس 1 نفر، از استرالیا 1 نفر، از مکزیک 6 نفر، از عمان 3 نفر، از تونس 1 نفر، از فرانسه 1 نفر، از تاجیکستان 9 نفر، از چین 18 نفر، از هندوستان 2 نفر، از آلمان 1 نفر، از الجزایر 1 نفر، از اتریش 1 نفر و از روسیه 40 نفر، به‌عنوان مهمان خارجی در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته‌اند.

    شهرام‌نیا گفت: ما برای تعداد زیادی از این افراد، اساساً هیچ هزینه‌ای نکرده‌ایم؛ در واقع شیوه هزینه‌کرد ما برای مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب تهران، تابع عمل متقابل است یعنی بسته به اینکه آنها چگونه برای ما هزینه می‌کنند، ما هم به همان نسبت و شیوه برای آنها هزینه می‌کنیم.

    رضایت 60 درصد از ناشران از فروششان در نمایشگاه

    خبر بعدی که درباره نمایشگاه کتاب بود، روز سه‌شنبه منتشر شد و به موجب آن، نتایج نظرسنجی از ناشران حاضر در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران نشان می‌دهد که 60 درصد آنها از میزان فروش خود در نمایشگاه امسال رضایت داشته‌اند.

    به این ترتیب، نتایج نظرسنجی از ناشران و غرفه‌داران حاضر در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد که در آن 80 درصد غرفه‌داران و ناشران از تاریخ برگزاری نمایشگاه رضایت داشته و 75 درصد نیز نقش نمایشگاه در بهبود وضعیت اقتصادی نشر را مناسب دانسته‌اند. 70 درصد نیز از میزان استقبال مردم از نمایشگاه امسال رضایت داشته‌اند.

    بر اساس نظرسنجی از ناشران و غرفه داران 80 درصد از نحوه توزیع بن کتاب در نمایشگاه رضایت داشته‌اند و 60 درصد نیز از میزان فروش خود در نمایشگاه امسال رضایت داشته‌اند.

    توضیحات چمران درباره واگذار نشدن نمایشگاه به وزارت ارشاد

    رییس شورای اسلامی شهر تهران هم در خبری که روز یکشنبه 16 خرداد از او منتشر شد، گفت: نمایشگاه کتاب در مجتمع شهر آفتاب به وزارت ارشاد واگذار نشده و تنها تفاهم نامه ای بین شهرداری و وزارت ارشاد منعقد شده است.

    مهدی چمران در دویست شصت و چهارمین جلسه شورا در پاسخ به تذکر مختاباد عضو شورای شهر تهران مبنی بر عدم پاسخگویی شهرداری در خصوص واگذاری نمایشگاه کتاب در مجتمع شهر آفتاب به وزارت ارشاد، گفت: نمایشگاه کتاب به وزارت ارشاد واگذار نشده بلکه طی تفاهم نامه ای مقرر شده تا شهرداری از غرفه داران بابت برپایی غرفه هزینه ای دریافت نکند.

    ایراد شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون حمایت از حقوق مولفان

    با خروج از فضای خبرهای مربوط به نمایشگاه کتاب، به خبری درباره رعایت حقوق کپی رایت می‌رسیم که شورای نگهبان در آن دخیل است. روز یکشنبه بود که شورای نگهبان نظر خود را در مورد لایحه الحاق یک تبصره به قانون اصلاح ماده (12) قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان اعلام کرد.

    لایحه الحاق یک تبصره به قانون اصلاح ماده(12) قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب جلسه 21 اردیبهشت ماه 1395 مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1395/03/12 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به این ترتیب اعلام شد: اطلاق این تبصره نسبت به مواردی که در زمان تصویب اصلاحیه ماده 12، سی سال منقضی شده و اکنون نیز پنجاه سال نگذشته است، خلاف موازین شرع شناخته شد.

    توضیحات حسین پور درباره فعال شدن بن کارت‌های خرید کتاب بانک صادرات

    مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در خبری که این هفته از او منتشر شد، از فعال شدن کارت‌های خرید کتاب بانک صادرات بر روی دستگاه‌های کارتخوان ناشران و کتابفروشان از اوایل ماه آینده خبر داد.

    نیکنام حسین‌پور از برگزاری جلسه با مسئولان بانک صادرات و شرکت شاپرک(شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد از اوایل تیرماه کلیه کارت‌های بانک صادرات که برای اهالی قلم و شرکت‌ها و نهادهای مختلف صادر شده است، بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان دفاتر ناشران و کتابفروشان قابل خواندن باشد.

    برگزاری نشست نکوداشت پدر صنعت چاپ ایران

    نشست «یادی از پدر صنعت چاپ؛ مرتضی نوریانی» هم عصر دوشنبه 17 خرداد با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، سیدفرید قاسمی، نویسنده و تاریخ‌نگار حوزه مطبوعات، اسماعیل دمیرچی، نویسنده و پیشکسوت صنعت چاپ، غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و غلامرضا امیرزاده ایرانی، مشاور عالی فرهنگی این تعاونی در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب در تهران برگزار شد.

    نقد و بررسی کتاب زندگی و زمانه هاشمی رفسنجانی

    کتاب «زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی» هم این هفته در خبرگزاری تسنیم مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نشست نقد و بررسی این کتاب قطور، روز سه شنبه 18 خرداد با حضور عباس سلیمی نمین، حسن بهشتی پور و جعفر شیرعلی نیا مولف کتاب برگزار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت