آنچه در جلسه ارزیابی نمایشگاه گذشت ؛

تضمین‌هایی که ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب گرفتند

عصر نمایشگاه- حل معضل کتب اُفست، ضابطه‌مند کردن فعالیت موزعان کتب خارجی و مطلع ساختن ناشران خارجی از شرایط حضورشان در نمایشگاه کتاب، از جمله تضمین‌هایی بود که به ناشران خارجی جهت حضور در نمایشگاه داده شد.

تضمین‌هایی که ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب گرفتند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، سومین جلسه بررسی و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با موضوع بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران روز شنبه (26 تیرماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

    در این جلسه محمود آموزگار، رضا هاشمی‌نژاد، حامد میرزابابایی، احد رضایی، همایون امیرزاده، علی‌اصغر سیدآبادی، امیرمسعود شهرام‌نیا، علی فریدونی و تعدادی دیگر از فعالان بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال کتاب تهران حضور داشتند.

    همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه، با تاکید بر تقویت بازار جهانی کتاب و سالن ملل در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: باید تلاش کنیم با کارشناسی به بهتر شدن این حوزه کمک کنیم.

    وی با اشاره به برطرف کردن برخی از موانع به منظور حضور ناشران خارجی در ایران گفت: باید هر چه سریع‌تر معضل کتاب افست حل شود و به وضعیت آن ترتیب اثر داده شود و در ضوابط نشر به عنوان الحاقیه آورده شود. از این طریق یک تضمین اولیه برای ناشر خارجی ایجاد می‌شود تا از بی‌احترامی به آن‌ها جلوگیری شود.

    امیرزاده افزود: همچنین چگونگی فعالیت موزعان کتاب‌های خارجی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا در چارچوب شرایط و ضوابط خاصی در نمایشگاه به فعالیت بپردازند. البته رسیدگی به این موضوع باید در اتحادیه ناشران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

    مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی تقویت فعالیت‌ها و دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران را یکی دیگر از محورها در حوزه بین‌الملل دانست و گفت: باید در این حوزه با استفاده از زیرساخت‌ها فعالیت جدی صورت بگیرد.

    در ادامه جلسه حاضران به ارایه پیشنهاد و تبادل نظر درباره موضوعات مطرح شده پرداختند. امیرمسعود شهرام‌نیا عنوان کرد: ساختار نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های اخیر به سمتی حرکت کرده است که باید تلاش کنیم نمایندگان ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند. باید بررسی شود که چرا ناشران بین‌الملل انگیزه چندانی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ندارند و بیشتر از نمایندگی‌های نشر برای پیگیری اهداف خود در بازار کتاب ایران بهره می‌برند؟

    وی افزود: البته حضور نمایندگان نشر از کشورهای دیگر موجب شناخت بهتر این کشورها از وضعیت نشر ایران خواهد شد و فرصت بهتری برای ناشران ایرانی برای تبادل رایت با این کشورها فراهم می‌شود.

    علی فریدونی نیز در این جلسه گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی و به منظور تقویت رویه موجود می‌توانیم از ظرفیت وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهره بگیریم. این دو نهاد ظرفیت‌های بسیاری برای ارتباطات بیشتر دارند و این می‌تواند به بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران کمک بیشتری کند.

    علی‌اصغر سیدآبادی نیز با تاکید بر اهمیت این بخش گفت: برای پویا شدن بخش‌ بین‌الملل نباید صرفا به چند نهاد اکتفا کرد بلکه باید از ظرفیت دیگر نهادها نیز استفاده شود.

    وی با تاکید بر حضور چهره‌های بین‌المللی در حوزه کتاب در نمایشگاه کتاب تهران گفت: حضور روسای نمایشگاه کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب تهران چندان به ارتقای نمایشگاه کتاب تهران نمی‌افزاید بلکه حضور نویسندگان و چهره‌های مشهور حوزه فرهنگ است که به بازتاب گسترده نمایشگاه کتاب تهران می‌انجامد و در این زمینه باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.

    محمود آموزگار نیز با اشاره به واقعیت‌های بخش بین‌الملل گفت: واقعیت بخش بین‌الملل کتاب تهران فروش آن است و باید با نگاه واقع‌گرایانه به این موضوع بپردازیم. از سوی دیگر نباید منافع ناشران خارجی مورد غفلت قرار بگیرد و آن‌ها باید از شرایط خود برای حضور در ایران به خوبی آگاه باشند.

    وی افزود: متاسفانه برخی ناشران خارجی نگاه کاسبکارانه به فروش کتاب در ایران دارند و به همین دلیل شاهد حضور چندین نمایندگی از یک ناشر در نمایشگاه کتاب تهران هستیم. این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته در آینده نزدیک بخش بین‌الملل در اتحادیه ناشران ایجاد خواهد شد و به طور متمرکز به این موضوع رسیدگی خواهد شد. 

    بر اساس این گزارش، در پایان این نشست مصوب شد تا موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با تشکیل کارگروهی مشکلات حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران را بررسی کند و گزارش آن را در جلسه آینده شورا ارایه دهد تا پس از تصویب به دبیرخانه شورای سیاستگذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارسال شود.

    همچنین مصوب شد تا دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز با تشکیل کارگروهی پیشنهادهایی درباره ساماندهی موزعان در نمایشگاه کتاب تهران ارایه کند تا ساز و کار جدیدی برای حضور این ناشران در نمایشگاه کتاب تهران وضع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت