در آستانه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان ایران مطرح شد؛

صنعت مبلمان ایران و افق های روشن خروج از رکود

عصر نمایشگاه- صنعت مبلمان به عنوان یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد کشور در سالهای گذشته نقش موثری در ارتقاء شاخص های تولید در کشور داشته و دست اندرکاران این بخش توانسته اند با کوشش و تلاش فراوان و بهره گیری از خلاقیت های خود از فعالان خارجی این صنعت پیشی گرفته و بر سکوی نخست تامین نیازهای کشور بایستند.

صنعت مبلمان ایران و افق های روشن خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از عصر اقتصاد ، همین ویژگی ارزشمند سبب شد تا در آستانه برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل ، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با تشریح دستاوردهای این صنعت از توانمندی تولیدکنندگان مبلمان در توسعه صادرات خبر دهد.

    حسن احمدیان در جمع خبرنگاران گفت:تولید کننده ایرانی در بازار مبلمان سهم تولید را حفظ کرده و رقبای خارجی هنوز نتوانسته اند به بازار ایران نفوذ کنند.

    وی با بیان اینکه حضور در بازار با توجه به تعرفه های گمرکی،هزینه های حمل و نقل  و سایر هزینه های قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان خارجی گران تمام می شود تصریح کرد:خوشبختانه در 5 سال گذشته با مدیریتی که بر واردات مبل شد مشکلات این بخش حل شد به گونه ای که واردات مبل به کشور 250 میلیون دلار بود که این رقم در حال حاضر به 10 میلیون دلار کاهش یافته است چراکه با برنامه های انجام شده نیاز کشور به مبلمان منزل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود.

    وی صادرات را مهمترین دغدغه برگزارکنندگان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل دانست و با تشریح تلاش های صورت گرفته در سه سال گذشته در جلب حمایت دولت برای اجرای برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران خاطرنشان کرد: برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران ، برنامه ای متکی بر مطالعات متعدد میدانی با حضور کارشناسان این اتحادیه در بازارهای هدف صادراتی است.

    احمدیان تاسیس 11 فروشگاه دائمی عرضه محصولات صنعت مبلمان ایران در 11 کشور هدف صادراتی طی پنج سال، حضور تولیدکنندگان مبلمان در نمایشگاه های تخصصی مبلمان در بازارهای هدف و میزبانی از تجار مبلمان کشورهای هدف در نمایشگاه های مبلمان کشور را سه رکن اساسی این برنامه عنوان کرد.

    وی با تاکید برنقش کلیدی دولت در کشورهای تولید کننده مبل جهان در حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای بین المللی تصریح کرد:دولت باید در کنار صنایع بزرگ از صنایع کوچک و متوسط نیز حمایت مطلوبی داشته باشد و در اجرای طرح توسعه صادرات مبلمان حمایت دولت حیاتی است .

    احمدیان پتانسیل های بالای صنعت چوب و مبلمان کشور برای ایجاد اشتغال  و ارزش افزوده، مزیت نسبی صنعت مبلمان ایران برای حضور در بازارهای خارجی با توجه به کیفیت و قیمت رقابتی محصولات این صنعت را از جمله دلایل ضرورت توجه به صنعت مبلمان دانست و افزود:بررسی ظرفیت های خالی صادراتی نشان می دهد تنها در11 کشور هدف اطراف ایران 450 میلیون مصرف کننده مبلمان وجود دارد که باید برای صادرات به این کشورها برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

    وی توجه به بسته بندی ، برند سازی، تسهیل مسائل حقوقی و پرداخت 300 میلیون تومان سوبسید  برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی صادراتی را از برنامه های اجرایی توسعه صادرات عنوان کرد و اظهار داشت:8 درصد از اشتغال کشور سهم صنعت مبلمان است و برای حفظ شاخص اشتغال و حفظ پویایی و توان این صنعت چاره ای جز صادرات نداریم.

    احمدیان با تاکید بر ضرورت توجه به ارتقاء دانش فنی و توسعه ماشین آلات در صنعت تولید مبل گفت:یک هزار و 500 واحد صنعتی  ثبت شده در کشور در صنعت مبل فعالند و 15 هزار تولیدی مبل نیز در ایران وجود دارد که باید برای این واحدها برنامه ریزی کامل جهت افزایش توان فنی ماشین آلات و نیروی کار صورت گیرد.

    وی با بیان اینکه درصورت حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت از این برنامه شاهد کاهش رکود صنعت مبلمان خواهیم بود اذعان داشت: درصورت تداوم کم توجهی دولت به جایگاه و پتانسیل صادراتی صنعت چوب و مبلمان نه تنها فرصت صادرات و توسعه این صنعت را از دست می دهیم بلکه شاهد از دست رفتن سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته در این صنعت و شکل گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سالهای آتی خواهیم بود.

    وی هدف این برنامه را توسعه صادرات مبلمان ایران تا رقم 200 میلیون دلار  سالانه در 11 کشور هدف صادراتی عنوان و خاطرنشان کرد: رکن اصلی حمایت دولت از طرح پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران ، واگذاری امتیازات و ظرفیت های متعلق به صنعت مبلمان به اتحادیه متولی این صنعت است.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران اظهار داشت:با توجه به شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشور و تنگناهای موجود،از دولت توقع خاصی به جز واگذاری امور به اتحادیه نداریم و معتقدیم می توان از ظرفیت های آن بعنوان ضمانت اجرایی و منبع تامین مالی برای اجرایی نمودن برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران بهره برد.

    احمدیان ادامه داد:امروز صنعت مبلمان ایران بیش از هرزمان آماده ورود به عرصه صادرات است اما برای تحقق این موضوع باید بتواند از عهده هزینه های سنگین اجرای پروژه های بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف برآید.

    وی یادآورشد :بیش از سه دهه است که دولت ها در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه حمایت مستقیم از طریق تخصیص سوبسید به فعالیت های بازاریابی صادراتی صنایع کوچک و متوسط مانند صنعت مبلمان را در دستور کار قرار داده و قاطعانه آن را اجرا می کند و کشورهایی نظیر مالزی، ترکیه، مکزیک و چین نمونه های بارزی در این زمینه هستند. اما متاسفانه در کشور ما نسبت به این مساله مهم غفلت های زیادی صورت گرفته است.

    وی با گلایه از مسئولانی که صرفا افزایش صادرات را از صنایع کوچک و متوسط مطالبه می کنند اما هیچگونه توجه و دغدغه ای نسبت به الزامات و ضرورت های اجرایی نمودن برنامه های صادراتی در این حوزه را ندارند خاطر نشان کرد: تنها درصورت حمایت معنوی و قانونی دولت از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، این اتحادیه قادر خواهد بود پس از اجرای برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان و معرفی صنعت مبلمان ایران به بازارهای خارجی، کف ارزش صادرات مبلمان کشور را به 200 میلیون دلار در سال ارتقاء دهد، این البته نقطه آغاز توسعه صادرات مبلمان ایران در بازارهای جهانی خواهد بود.

    دکتر احمدیان در تشریح سایر اقدامات اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در زمینه فراهم نمودن ظرفیت های صادراتی برای صنعت مبلمان کشور اضافه کرد:درسال جاری مذاکرات متعددی  با کشورهای آسیای میانه،هلند،روسیه و انگلیس برای صادرات محصولات ایرانی انجام شده است و در دو سال گذشته نیز چند دوره مذاکره با فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا انجام شده است.

    احمدیان تصریح کرد: این تلاشها در نهایت منجر به عقد تفاهمنامه همکاری میان اتحادیه ما و فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا شد و با حضور روسای اتحادیه ایران و فدراسیون ایتالیا با حضور مسوولان وزارت صنعت، بر اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه با محور سرمایه گذاری و تولید مشترک محصول توسط تولیدکنندگان مبلمان ایران و ایتالیا تاکید شد.

    احمدیان همکاری راهبردی با صنعت مبلمان ایتالیا را یکی از برنامه های اصلی اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان برای ارتقاء توان فنی و بازاریابی صنعت مبلمان ایران برای گرفتن سهم مناسب از بازار منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این اقدامات در حال مذاکره با دو  شرکت نمایشگاهی مهم در آلمان هستیم تا زمینه برگزاری دو نمایشگاه بین المللی با موضوع تکنولوژی تولید مبلمان در کشور را فراهم کنیم.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران آغاز برگزاری اولین دوره از مسابقه سالیانه "مبلمان صادراتی ایران" را همزمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل یکی از برنامه های جدید این اتحادیه دانست که با هدف فرهنگ سازی و تشویق فعالیت های صادراتی در میان تولیدکنندگان مبلمان کشور برگزار می شود.

    وی افزود:ثبت نام تولیدکنندگان و طراحان مبلمان در این مسابقه همزمان با آغاز برگزاری نمایشگاه مبلمان منزل در سیزدهم مردادماه آغاز شده و پس از طی مدت دو ماه دوره ثبت نام، ارزیابی محصولات ارایه شده به مسابقه از سوی  گروه داوران متخصص صنعت مبلمان آغاز می شود و در نهایت همزمان با نمایشگاه بین المللی مبلمان اداری که در دی ماه سال جاری برگزار می شود، به برندگان این مسابقه تندیس مبلمان صادراتی همراه با جوایز نقدی ارزنده اهدا خواهد شد.

    احمدیان تصریح کرد:در فرآیند طراحی این مسابقه افزایش انگیزه و ایجاد و ارتقاء مهارت های لازم برای تهیه محصول و کلیه اقلام جانبی لازم برای عرضه صادراتی محصولات در میان واحدهای تولید مبلمان بعنوان مهمترین هدف این مسابقه درنظرگرفته شده است.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با تاکید بر رویکرد جدی این انحادیه به موضوع میزبانی رایگان از تجار مبلمان کشورهای هدف صادراتی اظهار داشت:در تلاش هستیم تا همزمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل، از تجار مبلمان کشورهای روسیه، اوکراین، کشورهای CIS و سایر کشورهای همسایه میزبانی کنیم. 

    دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران نیز در این نشست با اشاره به مذاکره با یک هیات 16 نفره از ایتالیا در قالب 100 شرکت فعال در بخش مبلمان گفت:دولت ها تنها صنایع بزرگ را به رسمیت می شناسند درحالی که توسعه صادرات از طریق صنایع کوچک  متوسط امکان پذیر است و باید این صنایع مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

    وی با بیان اینکه مجوز برگزاری این نمایشگاه تنها 55 روز قبل از برگزاری نمایشگاه صادر شده تاکید کرد:در تمام کشورهای دنیا برنامه های نمایشگاهی حداقل از دو سال قبل مشخص است اما متاسفانه مشکل صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ها در ایران با بروکراسی زیادی مواجه است که هماهنگی برای حضورهیات های تجاری در ایران را با مشکل مواجه می کند.

    محسن ضیایی خاطرنشان کرد: اتحادیه مبلمان ایتالیا متشکل از 10 اتحادیه فعال است و برنامه همکاری های مشترک ایران و ایتالیا در صنعت مبلمان در 6 گروه تجاری در جریان است.

    به گفته وی همکاری ایران و ایتالیا در بخش های طراحی و دیزاین،قطعه سازی،تولید مشترک و دریافت گواهینامه اعتبار سنجی است.

    ضیایی از تاسیس مدرسه طراحی مبلمان در ایران با مشارکت طرف ایتالیایی خبرداد و افزود:درصورت حمایت دولت از برنامه های صادراتی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، می توانیم جایگاه ارزنده ای در صادرات مبلمان در کشورهای مختلف جهان داشته باشیم.

    گزارش عصر اقتصاد از روابط عمومی بیست و پنجمین نمایشگاه مبلمان منزل ایران حاکی است مسئولان اتحادیه مبلمان ایتالیا نیز در نشستی که با تولید کنندگان و صادرکنندگان مبل ایران داشتند با ابراز خرسندی از همکاری با کشورمان خواستار توسعه روابط تجاری با تولیدکنندگان مبل شدند.

    روبرتو اسنایدرو رئیس فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا (FLA) در نشستی با مسوولان وزارت صنعت، معدن، تجارت و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در این نشست مشترک گفت: صنعت مبلمان و دکوراسیون ایتالیا شراکت و تولید مشترک با تولیدکنندگان مبلمان ایران را به عنوان راهبردی برد،برد برای همکاری میان صنایع مبلمان دوکشور برگزیده است.

    وی با تشریح ساختار فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا و اشاره به تماس های دوسال گذشته مسوولان این فدراسیون با مسوولان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران که منجر به عقد تفاهمنامه همکاری میان این دو مجموعه شد، افزود: ایتالیا قبل از لغو تحریم های ایران حسن نیت و رویکرد مثبت خود برای همکاری های سازنده با ایران را نشان داده و برای همکاری با صنعت مبلمان ایران جدی هستیم. وی تصریح کرد: ایران از ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری با هدف تولید مشترک محصولات مبلمان و دکوراسیون برخوردار است و در نمایشگاه بین المللی مبلمان ایتالیا که بزرگترین نمایشگاه صنعت مبلمان جهان محسوب می شود فضایی را برای ارایه هنر معماران ایرانی اختصاص داده ایم.

    در این نشست مدیرکل صنایع سلولزی و شیمیایی وزارت صنعت، معدن و تجارت  نیز با  عرفی زیرساختها و پتانسیل های صنایع چوب و مبلمان ایران گفت: بازار 80 میلیون نفری ایران در کنار بازار 300 میلیونی کشورهای منطقه فرصت منحصر به فردی برای همکاری مشترک تولیدکنندگان ایتالیایی و ایرانی برای تامین نیاز رو به رشد این بازار به مبلمان و دکوراسیون محسوب می شود.

    بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل از 13 لغایت 16 مردادماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

    در این نمایشگاه بیش از 400 تولیدکننده مبلمان از ایران و 6 تولیدکننده خارجی با بهره گیری از تمامی ظرفیت نمایشگاه بین المللی تهران با مساحت مفید بیش از 42.000متر مربع غرفه به عرضه محصولات خود خواهند پرداخت. این نمایشگاه ظرفیت 60.000 متر مربع غرفه را دارد اما محدودیت فضای نمایشگاهی پاسخگوی این نیاز نیست.

    نمایشگاه بیست و پنجم مبلمان منزل  با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، شورای ملی مبلمان و اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان تهران برگزار می شود و طی 4 روز برگزاری آن، انواع مبلمان و دکوراسیون منزل اعم از مبلمان کلاسیک، مبلمان مدرن، مبلمان و کالای خواب و مبلمان کودک و نوجوان عرضه می شود.

    برگزاری یک نشست با حضور مسوولان اداره کل صنایع سلولزی، سازمان توسعه تجارت، مسوولان اتاق بازرگانی ایران و مسوولان تشکل های صنعت مبلمان و فعالان حوزه صادرات مبلمان بعنوان یکی از برنامه های جنبی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل برای تشریح برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران و جلب حمایت دولت برای اجرایی نمودن این برنامه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت