تسلط بر استرس در معرفی محصول

عصر نمایشگاه- در نمایشگاه‌ها معمولا معرفی محصول هم وجود دارد، به همین دلیل است که مهارت‌های یک ارائه خوب اهمیت پیدا می‌کند. یکی از این مهارت‌ها، مدیریت استرس است.

تسلط بر استرس در معرفی محصول
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، آیا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که قبل از ارائه گروهی دچار تنش و استرس شوید؟ آیا استرس و بی‌قراری بر عملکرد شما هنگام ارائه تأثیر می‌گذارد؟ آیا این استرس شما را از پیشرفت در کسب‌وکارتان بازمی‌دارد؟ دوست دارید هنگام صحبت‌کردن در جمع، احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات بهتر است ابتدا از خودمان بپرسیم، آیا واقعا داشتن استرس و اضطراب همیشه عاملی منفی است و ما را از رسیدن به هدف نهایی بازمی‌دارد؟
    اگر گمان می‌کنید که افراد حرفه‌ای در زمینه ارائه، هنگام صحبت کردن استرس ندارند، سخت در اشتباهید. درواقع آنان هم این حس را تجربه می‌کنند، اما این استرس کاملا مفید بوده و تأثیرات مثبتی دارد. استرس خوب باعث می‌شود که در طول شبانه‌روز روی اهداف تمرکز بیشتری داشته باشیم و در کارها انرژی بیشتری از خودمان نشان بدهیم؛ بنابراین داشتن استرس تا حدی که مشوق ما برای هدف باشد، بسیار خوب است، حال اگر از حد نرمال کمتر باشد و همیشه احساس راحتی داشته باشیم، به‌احتمال‌زیاد در رسیدن به اهداف دچار مشکل خواهیم شد؛ از طرفی هم بالا بودن میزان اضطراب باعث عدم تمرکز و ناتوانی می‌شود. درواقع می‌توانیم اینگونه بگوییم که استرس عامل حرکت و تلاش در انسان‌هاست و تا میزانی وجود آن نه‌تنها مضر نیست بلکه سودمند است اما اگر استرس از حد نرمال خود بیشتر شود، دیگر سودمند نبوده و عامل کاهش بهره‌وری در ما می‌شود.
    ما ضمن اشاره به 9 روش جهت غلبه بر استرس غیرطبیعی، راهکارهایی برای ارائه‌ عملکرد بهتر و احساس راحتی بیشتر را به شما معرفی می‌کنیم:
    1. به خاطر داشته باشید که استرس احساسی کاملا طبیعی است. پس اگر استرس دارید، یعنی شما یک انسان هستید؛ برای کمی آرام‌تر شدن باید احساس شادی و نشاط را در درون خودمان تقویت کنیم.
    2. تحقیق کنید تا متوجه شوید استرس از چه طریقی در شما ایجاد می‌شود؟ برای بسیاری از افراد فراموش‌کردن آنچه قرار بود بگویند، تنش‌زا می‌شود. در این حالت ممکن است حضار به شما بخندند که این همه‌چیز را بدتر می‌کند. در چنین شرایطی نمودار اضطراب هر بار بالاتر می‌رود تا زمانی که با تکنیک‌های کارآمد آن را مدیریت کنید.
    3. همیشه در ذهنتان این موضوع را مرور کنید که شما برای هدیه دادن به تماشاگران این بالا ایستاده‌اید. هدیه‌ شما به حضار، به اشتراک‌گذاری اطلاعات، دانش و تخصص‌تان است. تمام تلاش‌تان را به کار ببندید تا بهترین هدیه را آماده‌ و ارائه کنید.
    4. اگر موقعیت ایجاب می‌کند، سعی کنید قبل از ارائه، فرصتی برای گپ خودمانی و راحت با گروه دوستان بیننده ترتیب دهید. این مکالمه می‌تواند در کاهش اضطراب در شما کمک بسزایی داشته باشد.
    5. بهترین پادزهری که می‌تواند استرس را از پای دربیاورد، داشتن ارائه‌های مکرر و کسب تجربه‌های بیشتر است؛ در این صورت به‌مرورزمان، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. پس تمرین، تمرین و تمرین!
    6. بیننده‌ها از شما تصور یک آدم موفق دارند، همچنین انتظار دارند پس از پایان جلسه نیز به برخی از رازهای موفقیت شما دست پیدا کنند؛ داشتن اعتمادبه‌نفس در تحقق این هدف بسیار اهمیت دارد.
    7. سعی کنید ارائه را با دادن توضیحاتی مختصر و کوتاه به گروه دوستان قبل از شروع جلسه، آغاز کنید. سپس با گرد هم ‌آمدن بیننده‌های جدیدتر دوباره ارائه خود را آغاز کنید.
    8. بهتر است دقایقی قبل از ارائه، روی تنفس عمیق تمرکز کنید. آرام، مرتب و راحت نفس بکشید تا آرامش بیشتری کسب کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید و روی تعداد نفس‌هایتان تمرکز داشته باشید.
    9. به‌جای پرسیدن سؤال‌هایی مانند «چطور تمام مطالب را به خاطر بیاورم؟» یا «چه‌کار کنم تا بیننده‌ها از من متنفر نباشند؟» سؤالات بهتر و زیباتری از خود بپرسید، مثلا «چطور می‌توانم در تمام طول ارائه، بیننده‌ها را درگیر نگه‌دارم؟» یا «کدام قسمت از ارائه من لذت‌بخش‌تر است؟»
    اکنون با برنامه‌ریزی و تمرکز روی نکاتی که گفته شد، می‌توانید با سرمایه‌گذاری بلندمدت بر استرس و تنش‌های بیش‌ازحد خود مدیریت بهتری داشته باشید.
    The Marketing Donut

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت