وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

اکسپوی جاده ابریشم نقش مهم ایران را در احیای این جاده به خوبی نشان داد

عصر نمایشگاه- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم چین را فرصتی مناسب برای نزدیک تر شدن دیدگاههای کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده و پی بردن آنان به نقش ارزشمند ایران در احیای آن دانست.

اکسپوی جاده ابریشم نقش مهم ایران را در احیای این جاده به خوبی نشان داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، «علی جنتی» که به منظور شرکت در این نشست فرهنگی وارد شهر دون خوانگ شده بود، این سخنان را پنجشنبه و قبل از ترک این شهر و عزیمت به سمت شهر ارومچی، مرکز استان سین کیانگ عنوان کرد.
    وی در سخنان خود اظهار داشت که این اکسپوی فرهنگی بین المللی همچنین باعث آشنایی کشورهای شرکت کننده با تاریخ و گذشته جاده باستانی ابریشم شد و همین موضوع چشم انداز روشنی را برای احیای دوباره آن ترسیم کرده است.
    جنتی تصریح کرد که علاوه بر توسعه مناسبات فرهنگی؛ گسترش همکاریهای اقتصادی و رسانه ای نیز می تواند یکی دیگر از دستاوردهای این نشست برای کشورها در آینده باشد.
    وی گفت که در این اجلاس دو روزه مباحث مختلفی بیان شد و جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به شرایط منطقه و وضعیت کنونی آن مواردی را در جهت بهبود برنامه های احیا راه ابریشم مطرح کرده است.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری چنین همایش فرهنگی را مقدمه ای برای نزدیک تر شدن اهداف و راه اندازی دوباره راه ابریشم جدید دریایی و زمینی میان کشورهای قرار گرفته در مسیر آن دانست و گفت: چین اهتمام ویژه ای برای تحقق آن در پیش گرفته است.
    جاده ابریشم نوین زمینی و دریایی موسوم به یک «کمربند و یک جاده»، طرحی است که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین اولین بار در سال 2013 میلادی مطرح کرد.
    عضو کابینه دولت یازدهم و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به بیانیه پایانی اکسپوی فرهنگی جاده ابریشم هم اشاره کرد که در آن نیز بر همکاری گسترده کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده تاکید شده است.
    وی یکی دیگر از بخش های قابل توجه این همایش را برنامه های جانبی در نظر گرفته شده توسط کشور میزبان برشمرد که باعث شد شرکت کنندگان آشنایی و اطلاعات قابل توجهی از گذشته این جاده باستانی کسب کنند.
    جنتی در این رابطه به وجود غارهایی با قدمت 1600 سال و نقاشی هایی با همین قدمت در منطقه دون خوانگ اشاره کرد که از آنان به خوبی تا به امروز نگهداری و محافظت شده است.
    رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود نقش رسانه های کشورهای جاده ابریشم در برابر تبلیغات مخرب رسانه های غربی را مهم ارزیابی کرد و گفت که این موضوع هم می تواند در آینده به یکی از محورهای اصلی همکاری میان این کشورها تبدیل شود.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین ارتباط و در دیدار با «لو شو گانگ» وزیر فرهنگ چین پیشنهاد راه اندازی خبرگزاری مشترک جاده ابریشم مطرح شد که با استقبال وی نیز همراه بوده است.
    وی خاطر نشان کرد که تاسیس چنین خبرگزاری علاوه بر نمایان ساختن فعالیت ها و همکاریهای مشترک فرهنگی کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم، می تواند نقشی مثبت در جهت مقابله با تفکرات تکفیری و افراطی ایفا کند که متاسفانه بیشتر این کشورها از آن رنج می برند.
    گفتنی است، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه هفته جاری به منظور شرکت در اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم چین وارد شهر دون خوانگ در شمال غرب این کشور شد و روز سه شنبه (30 شهریور) در اولین روز این همایش فرهنگی به عنوان سخنران اصلی به ایراد سخن پرداخت.
    وی در بخشی از سخنان خود گفت که به رغم پیشرفت های علمی و فنی، جهان هنوز نتوانسته به صلح و آرامش برسد که از علت های آن تمامیت خواهی، افراط گرایی و خودمحوری است.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مدت حضور سه روزه خود در شهر دون خوانگ چهار دیدار نیز با همتایانش از کشورهای چین، تایلند، بنگلادش و اوکراین داشت که محور همه این گفت وگوها گسترش و توسعه مناسبات و تبادلات فرهنگی بود.
    در اولین اکسپو فرهنگی بین المللی جاده ابریشم چین در استان گانسو چین حدود 95 هیات خارجی از 85 کشور دنیا، پنج سازمان بین المللی و 66 موسسه خارجی حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت