نمایشگاه فرانکفورت به پایان راه رسید

آغاز کار ایران در بلگراد

عصر نمایشگاه- پایان کار شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت و آغاز شصت و یکمین نمایشگاه کتاب بلگراد از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب هستند.

نمایشگاه فرانکفورت به پایان راه رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پابگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، گزارش نسبتا پرخبر «یک هفته با کتاب» این هفته را در پایان اولین هفته آبان ماه از نظر می گذرانیم.

    این گزارش، 4 بخش دارد که بخش اول آن مربوط به نمایشگاه فرانکفورت، بخش دوم خبرهای نمایشگاه کتاب بلگراد و بخش سوم ادامه اخبار مربوط به جایزه نوبل و باب دیلن و بخش چهارم، خبرهای دیگر را در بر می‌گیرد.

    پایان کار نمایشگاه فرانکفورت

    شصت و ششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت روز یکشنبه این هفته 2 آبان به کار خود پایان داد. این نمایشگاه در حالی روز پایانی خود را پشت سر گذاشت که با وجود تعطیلی روز یکشنبه در آلمان و خلوتی بسیاری از خیابان‌ها و معابر، جمعیت قابل توجهی برای بازدید از این نمایشگاه به آن آمده و جالب اینکه عمده آنها بدون استفاده از خودرو و با وسایل حمل و نقل عمومی به این نمایشگاه سر زدند.

    دیدار مسئولان غرفه ایران با یورگن باس

    این خبر هم در آخرین روز برپایی نمایشگاه منتشر شد و به موجب آن، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران و رایزن فرهنگی ایران در آلمان، با یورگن باس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت دیدار کردند. به این ترتیب، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با یورگن باس، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت دیدار و گفتگو کرد.

    این دیدار در محل کار دفتر یورگن باس صورت گرفت و طرفین در خصوص مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال‌های آینده، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی توسط نمایشگاه فرانکفورت در ایران برای ناشران، کمک به تسهیل فرآیند صدور ویزا برای ناشران و اهل قلم، رایزنی‌های لازم صورت گرفت.

    برپایی تور متقابل نویسندگان ایرانی و آلمانی در دو کشور

    شهرام‌نیا در خبر دیگری که روز یکشنبه منتشر شد، از ارائه پیشنهادی برای برگزاری تور متقابل نویسندگان ایرانی و آلمانی در دو کشور خبر داد. مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به ملاقات و مذاکره خود با نمایندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت از جمله ارسلا هلب مدیر بخش خاورمیانه این نمایشگاه که روز شنبه اول آبان انجام شد، گفت: مذاکراتی با طرف آلمانی برای اعزام تور نویسندگان ایرانی به آلمان و به صورت متقابل تور نویسندگان آلمانی به ایران انجام شد که این پیشنهاد برای بررسی بیشتر در دوایر دولتی دو کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

    افتتاح شصت‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد

    شصت‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد، روز یکشنبه دوم آبان، با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ولادان وکوساولیویچ، وزیر فرهنگ و رسانه صربستان، نماینده شهرداری بلگراد، رییس العلماء صربستان، وزیر فرهنگ کرواسی، سفرای برخی از کشورهای مستقر در این کشور و ناشران و نویسندگان، افتتاح شد.

    در این دوره از نمایشگاه که تا 9 آبان ماه دایر است، جمهوری اسلامی ایران به دعوت وزارت فرهنگ و رسانه صربستان، به عنوان میهمان ویژه حضور یافته و با ایجاد عرفه‌ای به ارائه کتب و آثار مختلف فرهنگی و هنری پرداخته است.

    برگزاری مراسم «روز ایران» در نمایشگاه بلگراد

    خبر دیگر هم که مربوط به نمایشگاه بلگراد است، درباره برگزاری روز ایران در این نمایشگاه است. در این رویداد فرهنگی که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، رئیس کتابخانه ملی صربستان و تعدادی از مهمانان صرب حضور داشتند، برنامه نقال خوانی و موسیقی سنتی از سوی گروه‌های اعزامی اجرا شد.

    ادامه کشمکش های جایزه نوبل و باب دیلن

    با ورود به بخش سوم این گزارش؛ بعد از بی اعتنایی باب دیلن به خبر اعطای جایزه نوبل ادبیات امسال به او، خبر جدیدی که این هفته منتشر شد، حذف این خبر از سایت شخصی دیلن بود. به این ترتیب، روز شنبه این هفته اعلام شد که موسیقیدان و ترانه نویسی که 10 روز پیش به عنوان برنده جایزه ادبی نوبل امسال معرفی شده، این خبر را از وب‌سایت رسمی‌اش حذف کرد.

    با وجود این که باب دیلن از پنج شنبه 13 اکتبر که به عنوان برنده جایزه ادبی نوبل 2016 انتخاب شد هیچ اظهار نظری در این باره نکرد، اما دریافت جایزه ادبی نوبل در وب سایت رسمی او به فهرست بلند بالای موفقیت‌هایش اضافه شده بود، اما این خبر به تازگی از وب سایت او حذف شده است.

    سایت دیلن بی سر و صدا خبر بردن جایزه ادبی نوبل در بخش ترانه را که هفته پیش به دستاوردهای وی افزوده شده بود، پاک کرده است.

    صدور بیانیه آکادمی نوبل و واکنش به باب دیلن

    آکادمی نوبل هم روز شنبه اعلام کرد حضور در مراسم نوبل برای دریافت جایزه، به نظر خود باب دیلن بستگی دارد و او می‌تواند در این مراسم شرکت بکند یا نکند.

    سارا دانیوس دبیر آکادمی نوبل با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: نویسنده‌ای که جایزه نوبل دریافت می‌کند، می‌تواند در این باره نظر خودش را داشته باشد و آکادمی هرگز نظر خود را بر تصمیم برنده جایزه تحمیل نمی‌کند.

    راهیابی 5 کتاب ایرانی به فهرست آثار برگزیده کتابخانه مونیخ

    این هفته همچنین اعلام شد که 5 کتاب ایرانی به فهرست آثار برگزیده کتابخانه مونیخ در سال 2016 راه پیدا کرده اند.  دو کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده و «اسب و سیب و بهار» نوشته‌ احمدرضا احمدی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «کارنامه‌ات را قایم کن» نوشته‌ معصومه انصاریان از نشر پیدایش، «ساندویچ ساز مودم اسبی‌باف»، نوشته‌ مهدی رجبی از نشر افق، «دوست بزرگ» نوشته‌ بابک از کتاب نیستان کتاب های مذکور هستند.

    انتصاب دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان

    خبر انتصاب دبیر جدید جشنواره کتاب کودک و نوجوان، اولین روز این هفته منتشر شد. به موجب این خبر علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی جواد محقق را به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان منصوب کرد.

    انتصاب دبیر اجرایی گردهم‌آیی پدید آورندگان کتاب کودک و نوجوان

    خبر بعدی هم مربوط به یک انتصاب توسط مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. به این ترتیب، حاجیان زاده، در حکمی هادی یوسف‌زاده را به سمت دبیر اجرایی گردهم‌آیی پدید آورندگان کتاب کودک و نوجوان منصوب کرد.

    همایش ادبیات کودک و نوجوان آذر 1395 به میزبانی تبریز برگزار خواهد شد.

    معرفی داوران ششمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم

    روز شنبه این هفته همچنین خبری هم درباره هیئت داوران جایزه ادبی هفت اقلیم منتشر شد. در این دوره از جایزه و در بخش رمان، ناهید طباطبایی، گلی امامی و بهناز علیپور گسکری داوری آثار رسیده را بر عهده دارند. در بخش مجموعه داستان نیز علی خدایی، فرهاد کشوری و شاپور بهیان به قضاوت مجموعه داستان های منتشر شده در سال 1394 می نشینند.

    اعلام خبر راه اندازی موزه تصویرگری

    کمال طباطبایی مدیرعامل انجمن تصویرگران ایران در نشست هفته تصویرگری که روز سه شنبه 4 آبان در خانه هنرمندان برگزار شد، از راه اندازی موزه تصویرگری خبر داد و گفت: تشکیل یک موزه برای تصویرگران و تصویرهای برتر از سال‌ها پیش و از دوره ای که محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، توسط انجمن تصویرگران پیگیری شده است اما در جلسه اخیری که با شهرداری منطقه 12 داشته ایم به ما این قول مساعد داده شده که یک خانه تاریخی در این منطقه در اختیار انجمن تصویرگران قرار بگیرد.

    برنده جایزه بوکر معرفی شد

    این هفته برنده جایزه بوکر سال 2016 هم معرفی شد. به این ترتیب پل بتانی از آمریکا برای رمان «آدم فروشی» برنده این جایزه شد. بتانی 54 ساله که در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرده اولین آمریکایی است که به عنوان برنده این جایزه در تاریخ 48 ساله اهدای آن انتخاب شده است.

    برنامه‌های آموزش و پرورش برای هفته کتاب

    پیش از رسیدن به روزهای هفته کتاب، خبرهای زیادی درباره این رویداد منتشر شده است. برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در هفته کتاب و کتابخوانی هم روز سه شنبه این هفته اعلام شد. مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و از اعضای نشست شورای سیاستگذاری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، این برنامه ها را اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت