باحضور ۴۰۰ نوع اقلام هسته ای؛

نمایشگاه دستاوردهای هسته ای کشور در شاهرود افتتاح شد

عصر نمایشگاه- سی و ششمین نمایشگاه دستاورد صنعت هسته ای کشور با حضور مشاور سازمان انرژی اتمی و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در شاهرود افتتاح شد.

نمایشگاه دستاوردهای هسته ای کشور در شاهرود افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر،  سی و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور بعدازظهر شنبه در حالی به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز به کارکرد که اصغر زارعان مشاور سازمان انرژی اتمی و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسئولان شهرستانی و استانی، محققان و پژوهشگران انرژی هسته‌ای کشور میهمان این نمایشگاه بودند.

    رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود و میزبان این نمایشگاه ضمن بیان اینکه این نمایشگاه در سه بخش شامل چرخه سوخت، کاربردهای جانبی انرژی هسته‌ای و نیروگاه‌های انرژی اتمی برگزار می‌شود، ابراز داشت: در بخش چرخه سوخت، مراجعان به نمایشگاه با مروری اجمالی بر چرخه سوخت ازجمله مراحل آغازین تولید، اکتشاف، استخراج، کیک زرد، فرآوری اورانیوم و غنی‌سازی با حضور دانشمندان هسته‌ای کشور آشنا می‌شوند.

    محمدمهدی فاتح افزود: در این بخش، غنی‌سازی اورانیوم، زیرکانیم، آلیاژهای نوین، تولید قرض و مجتمع‌های سوخت، پسمانداری، مجتمع آب‌سنگین اراک و دستاوردهای علمی و فنّاورانه این حوزه به علاقه‌مندان صنعت هسته‌ای ارائه می‌شود.

    وی همچنین درباره دیگر بخش‌های این نمایشگاه، توضیح داد: بخش دیگر این نمایشگاه، معرفی بخش‌های مختلف نیروگاه بوشهر، ساخت و راه‌اندازی آن و همچنین راکتورهای آن است که با حضور کارشناسان این مقوله صورت می‌گیرد.

    400 نوع اقلام هسته‌ای به نمایش گذاشته‌شده است

    رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود افزود: در بخش سوم نمایشگاه نیز، حضار با کاربردهای جانبی انرژی هسته‌ای مانند پژوهشکده کشاورزی و انرژی هسته‌ای، انرژی هسته‌ای و علوم آزمایشگاهی و درمانی، پرتوشناسی، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، پژوهشکده لیزر و اوپیمتریک و بیوشیمی آشنا می‌شوند.

    فاتح بیان داشت: دریکی از بخش‌های نمایشگاه نیز مراجعه‌کنندگان با شهدای هسته‌ای مانند شهید شهریاری و سیر ایجاد و راه‌اندازی رشته فنی و مهندسی انرژی هسته‌ای در کشور به نمایش گذاشته می‌شود تا حضار بدانند اگر امروز عزت و اقتدا ایران اسلامی درزمینهٔ تولیدات علمی و فناوری به منصه ظهور و بروز گذاشته می‌شود، مدیون و مرهون زحمت‌های چه کسانی هستیم.

    وی با اشاره به اینکه 400 نوع اقلام هسته‌ای در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است، گفت: این موارد شامل 225 قلم مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای و 175 قلم مایحتاج کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان در این نمایشگاه با حضور دانشمندانی از سراسر ایران اسلامی به نمایش گذاشته‌شده است.

    اجزاء کار سانتریفیوژ معرفی می‌شود

    رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود افزود: همچنین پنج ماکت بزرگ و واقعی از نیروگاه اتمی بوشهر، بخش‌های آن، پسمانداری، چرخه سوخت هسته‌ای کشور، سانتریفیوژ، مجتمع سوخت و آب‌سنگین در این نمایشگاه وجود دارد که کارشناسان امر درباره چرخه سوخت هسته‌ای با استفاده از این ماکت‌ها اطلاعاتی را به علاقه‌مندان و دانشجویان ارائه می‌کنند.

    فاتح ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های جالب این نمایشگاه قرار دادن نمونه برش خورده‌ای از یک سانتریفیوژ در حال حرکت است که می‌تواند مورد استقبال فراوان حضار قرار گیرد چراکه تمامی اجزاء کار یک سانتریفیوژ را معرفی می‌کند.

    وی همچنین گفت: سی و ششمین نمایشگاه صنعت هسته‌ای کشور از بیستم لغایت بیست و چهارم آذرماه 95 همه‌روزه از هشت صبح تا 13 و عصرها از 14تا 17پذیرای علاقه‌مندان به صنعت هسته‌ای کشور و پژوهشگران خواهد بود.

    بومی بودن دانش هسته‌ای ثمره خون پاک شهدای هسته‌ای

    یکی از کارشناسان سازمان انرژی هسته‌ای حاضر در این نمایشگاه نیز درباره صنعت پزشکی هسته‌ای، گفت: پزشکی هسته‌ای با اورانیوم غنی‌شده مصارف بسیاری در سطوح مختلف تشخیص و درمان دارد که خوشبختانه این دانش بومی در سطح کشور امروز به استفاده مراکز درمانی می‌رسد.

    وی درباره کاربردهای انرژی هسته‌ای در پزشکی، توضیح داد: تهیه و توزیع کیت‌های هورمونی، تولید دزیمتری های جیبی و محیطی، تشخیص کم‌خونی و تصویربرداری التهاب مفصلی و لخته‌های وریدی تنها بخشی از عملکرد پزشکی هسته‌ای در کشور هستند.

    این پژوهشگر صنعت هسته‌ای افزود: پزشکی هسته‌ای همچنین امکان تشخیص سرطان، استریلیزه کردن لوازم بهداشتی و پزشکی و تولید رادیو داروهایی برای تشخیص بیماری‌های تیروئیدی را در کنار تشخیص انواع سرطان مانند پرستات، معده، روده کوچک، لنفاوی، سینه و کلون را به متخصصان امر ارائه می‌دهد که این امر می‌تواند در درمان به‌خوبی مؤثر باشد اما نکته اصلی دراین‌بین بومی بودن دانش هسته‌ای که امروز به‌افتخار خون پاک شهدای هسته‌ای، ایران اسلامی دارای این توانمندی‌ها است.

    نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور تا بیست و چهارم آذرماه در دانشگاه صنعتی شاهرود برپا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت