نمایشگاه بین المللی طلا و صنایع وابسته (۱۱)

هشتمین نمایشگاه بین المللی طلا،نقره، جواهر ،ساعت و صنایع وابسته پایان یافت

عصر نمایشگاه:هشتمین نمایشگاه بین المللی طلا،نقره، جواهر ،ساعت و صنایع وابسته که از روز ۲۷بهمن ماه با شعار «افزایش رفاه ملی در پرتو حمایت از تولید داخلی» کار خود را در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز کرده بود پس از چهار در اوج ازدحام بازدیدکنندگان و استقبال علاقه مندان به کار خود پایان داد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی طلا،نقره، جواهر ،ساعت و صنایع وابسته پایان یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، طلا و جواهر می تواند به عنوان جایگزین خوبی برای نفت و فرآورده های آن به شمار آید و برپایی نمایشگاه های تخصصی در این زمینه از جمله راهکاهای توسعه این صنعت در کشور محسوب می شود ، در این راستا برگزاری این گونه نمایشگاهها فرصتی مغتنم برای فعالان و علاقه مندان این حوزه است که با آخرین دستاوردها  و تکنولوژی های این صنعت آشنا شوند .

    معرفی محصولات تولیدی و فناوری های داخلی ،دسترسی به سلایق مصرف کنندگان داخلی و خارجی و ایجاد رقابت در تولید،صادرات و خدمات از جمله اهداف برگزاری  این نمایشگاه  بود که به معرفی بخشی از توانمندی های تولیدی، صادراتی و خدماتی کشورمان در این صنعت پرداخت .

    اما در هشتمین نمایشگاه بین المللی طلا،نقره، جواهر ،ساعت و صنایع وابسته شاهد حضور فعالان این  صنعت از کشورهای ایتالیا، چین و یا ترکیه  بودیم و در عین حال  روسای اتحادیه طلا و جواهر از کشورهای آلمان و ایتالیا از نمایشگاه بازدید کرده و به تبادل نظر با فعالان این صنعت پرداختند و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه برای  همکاری های مشترک اظهار علاقه مندی کرده و خواستار تعامل بیششتر در این زمینه شدند.

    اما به گفته  مدیر هشتمین نمایشگاه بین المللی طلا،نقره، جواهر ،ساعت و صنایع وابسته ،ایران از نظر فناوری و شیوه های جدید صنعت با مشکلی روبرو نیست و تنها چالشی که در حال حاضر در مقابل این صنعت قرار دارد، صادرات و واردات سنگ های قیمتی و برخی ابزارآلات است که با برداشته شدن تحریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
    منصور نامداری زندی   با بیان اینکه نمی‌ توانیم با برندسازی جلوی واردات کالاهای غیرقانونی را بگیریم، درباره مهم ترین کشورهای هدف صادراتی در این صنعت گفت: مهم ترین صادرات ما به کشورهای امارات،دبی،عمان،ترکیه و افغانستان صورت می‌گیرد و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز پتانسیل بالایی برای مصرف مصنوعات طلای ایرانی دارند و واردات مصنوعات طلا به کشور ممنوع است.

    به گفته وی ، برندسازی،رقابت در تولید، بازاریابی و فروش،پایداری در صادرات محصولات و مشتری مداری از جمله مزیت های نوینی است که دست اندرکاران این صنعت مهم از کارگاههای کوچک تا کارخانه های بزرگ به آن اهتمام دارند

    اما عبادالله محمدولی ، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا ،جواهر ،نقره و سنگ های قیمتی در حاشیه برگزاری  نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه ورود سیل وار مصنوعات طلا و جواهر قاچاق به کشور امان تولیدکنندگان داخلی را گرفته است و واحدهای ما را وادار تعدیل نیرو کرده و  یا به تعطیلی کشانده است که  این موضوع آسیب جدی به اقتصاد و اشتغال کشور وارد می کند  .

    عمحمدولی با بیان اینکه از همه مسوولان و دستگاههای مرتبط کمال تشکر وقدردانی را دارم گفت: از دولت انتظار داریم از تولیدکنندگان این صنعت حمایت های لازم را انجام دهد؛به عنوان مثال کشور ترکیه با حمایت هایی که از تولیدکنندگان خود داشته است توانستند در این بخش بسیار قوی عمل کرده و وارد بازار ایران شوند و بازار داخلی ما را از آن خود کردند.

    وی  با بیان اینکه بخش عمده ای از قاچاق ورودی طلا به کشورمان از ترکیه انجام می شود افزود: البته از کشورهایی مثل تایلند،هنک کنگ،ایتالیا نیز شاهد ورودی طلای قاچاق هستیم ولی بخش عمده ای ازقاچاق  از کشور ترکیه صورت می گیرد.
    وی در عین حال تاکید کرد: ما از رقابت نمی ترسیم ولی با توجه به اینکه طلای قاجاق بدون پرداخت حقوق و عوارض دولتی به کشور وارد می شود بنابراین ما توان رقابت با آن ها را نداریم.
    اما در  چهار روز برگزاری نمایشگاه شخصیت های مختلفی از نمایشگاه بازدید کرده و با فعالان این صنعت به گفت و گو نشستند؛ استاندار تهران نیز یکی از بازدیدکنندگان بود که ضمن بازدید از  نمایشگاه  بر ضرورت شناسامه دار کردن و داشتن گارانتی  برای تولیدات داخلی طلا و جواهر تاکید کرد.
    سیدحسین هاشمی گفت:موضوع شناسنامه دار کردن تولیدات داخلی طلا و جواهر برای خریداران و به ویژه برای خارجی ها بسیار  مهم است چون بعضی ها این دغدغه  و نگرانی را دارند ولی با داشتن گارانتی  و خدمات پس از فروش و شناسنامه دار شدن تولیدات داخلی  این نگرانی نیز وجود نخواهد داشت.
    همچنین نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در این نمایشگاه  به خبرنگار ما گفت: بر اساس مقررات فعلی مالیات بر ارزش افزوده به شمش طلا نیز تعلق می گیرد که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و با بررسی دقیق ارزیابی صحیحی از آن داشته باشیم .
    حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد گفت: به دلیل بازار مصرفی بالای طلا و جواهر که پنجمین کشور مصرف کننده در این صنعت هستیم  شایسته است به صنعت طلا،  جواهر وسنگ های قیمتی  توجه داشته باشیم و پاسخگوی این بازار باشیم.
    نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  در عین حال بیان کرد:در این صنعت با افق های پیش رو فاصله زیادی  داریم و باید با اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت نیز ارتباط نزدیکی را داشت و  با توجه به اینکه دوستان ما در اتحادیه مشکلات فراوانی را دارند بهتر است طرح موضوع کرده و از طرفی  راهکار مناسب را نیزبرای مباحث مطرح شده خود  ارایه دهند .

    ابوترابی ادامه داد: ما نیز در  مجلس شورای اسلامی می توانیم  برای پیشرفت این راهکارها قدم برداشته و با مسوولان اجرایی گفت و گوی جدی داشته باشیم و برای ایجاد فعالیت تولیدی مناسب برای صنعت طلا و جواهر گام برداریم.
    اما  رییس سازمان توسعه تجارت ضمن انتقاد از مقررات سختگیرانه واردات شمش و سنگ‌های قیمتی ، به خبرنگار ما گفت: اگر موانع سخت‌گیرانه‌ای بر سر واردات شمش طلا ایجاد شود این صنعت به طور طبیعی به سمت قاچاق حرکت می‌کند.
    ولی‌ا... افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - درحاشیه نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته در تشریح عوامل موثر در قاچاق طلا گفت: باید امکانی را فراهم کنیم که مواد خام طلا با سهولت بیشتری به کشور وارد شود. طبیعی است تولید بهتر از واردات است ولی در این راستا ضروری است تا مقررات موجود در زمینه ورود شمش اصلاح شود تا پس از تولید مصنوعات طلا، صادرات در این صنعت نیز رونق بگیرد.

    افخمی‌راد، مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر فاکتورهای مورد توجه در این حوزه دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه خود این کالا گران است؛ بنابراین دریافت مالیات بر ارزش افزوده از واردات شمش منجر به افزایش هزینه و باعث می‌شود تمایل به واردات از طریق قانونی وجود نداشته باشد.
    گفتنی است؛ هشتمین نمایشگاه بین المللی طلا،نقره، جواهر ،ساعت و صنایع وابسته توسط اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی و شرکت سپنتاس کیش با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت و با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت