نمایشگاه رسانه های دیجیتال هنرمند سوئدی در شیراز

عصر نمایشگاه- نمایشگاه رسانه های دیجیتال «اریک اکسل اِگِلینگ»، هنرمند و انیماتور سوئدی شامگاه شنبه در نگارخانه سروناز آغاز بکار کرد.

نمایشگاه رسانه های دیجیتال هنرمند سوئدی در شیراز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، «اریک اکسل اِگِلینگ»، هنرمند و انیماتوری سوئدی است که با رسانه های دیجیتال کار می کند.

    اگلینگ به مقولات وضوح واگردان (Critical Resolution) و نظریه ی فشردگی ( Compression Theory) علاقه مند است، و در آثار خود - بیشتر با استفاده از مدیوم هایی از قبیل ویدئو و منابع نوری متحرک - به واکاوی این مقولات از طریق رنگ های درخشان و حرکات انسان نگر (Anthropic) می پردازد.

    او شیفته تلفیق فرایندهای فراکافتی (Analysis) و هم نهاد (Synthesis) است، و جستار در این موارد را با زمینه هایی از قبیل موسیقی بصری، فیلم سازی ساختارمدار، و ویدئوی انتزاعی مرتبط می داند. اگلینگ در حال حاضر در استکهلم سوئد زندگی می کند.

    در یادداشت «پروژه دارالحکومه» بر 3 اثر به نمایش گذاشته شده از اریک اکسل اِگِلینگ در این نمایشگاه آمده است: «فاصله ذهنیت، توقع و احساس هنرمند دیجیتال از تولید یک اثر، با "اثر تولید شده نهایی" در کجاست ؟ در مدیوم، ابزار، متغیر های سخت افزاری و نرم افزاری!».

    این پروژه با محوریت ارجحیت روند (پروسس) آفرینش یک اثر،  بر محتوا، سعی بر نمایش این مراحل در جایگاه خود اثر را دارد.

    نمایشی که در آن هنرمند به بازآفرینی وجوحی جدید از زیبایی در یک اثر از سینمای ایران که کمتر کسی آن را ندیده، پرداخته است.توسط متغیرهای کامپیوتری و برنامه نویسی، هنرمند با دریافت یک پیکسل از هر یک فریم از فیلم جدایی نادر از سیمین و چینش تمام پیکسل ها در یک کادر، مخاطب را در معرض تصویری قرار میدهد که در آن واحد می تواند تمام فیلم را در یک فریم ببیند، هر پیکسل و ثانیه از این قاب گویای وجهی تازه از فیلم به مخاطب است.

    علاوه بر ارائه وجوه جدید زیبایی شناسانه و برسی زوایای جدید از، از آن خود سازی یک اثر معروف، هنرمند به چالشی جدید در نقش رسانه در مشاهده یک اثر ویدیویی دیجیتال می پردازد. چالشی به نام «کامپرس» یا فشرده سازی فایل های ویدیویی. به طوری که در این شکل ارائه از یک اثر، هنرمند راه را بر ابزارها (نرم افزارها) فشرده سازی فایل های ویدیویی بسته و به ارائه سطح جدیدی از خلوص در ارائه اثر دیجیتال میپردازد.

    پس از گذشت سالها از کاربری عمومی نرم افزارهای ویرایش تصویر و با فراگیر شدن این امکانات توسط ابزارهای دیجیتال، امروزه تغییر وضوح یک تصویر با استفاده از فیلتر های رایجی چون بلر یا شارپن جزوی از زندگی روزمره هنرمند دیجیتال و یا حتی تمامی مردم شده است.

    در این پروژه هنرمند با نگاهی موشکافانه و تحلیلی به فیلتر بلر و شارپن، که با توجه به عملکرد کاملا متفاوت و در دوجهت مخالف هستند، سعی بر فراهم کردن بستری کرده که در آن این دو فیلتر به پرفورمنسی دیجیتال بپردازند. تصویری پرداخته شده توسط کامپیوتر که در معرض همزمان دو فیلتر کاملن متضاد قرار گرفته! این کشاکش دیجیتال می تواند در عین غیر قابل پیش بینی بودن، باعث پرفورمنسی شود که نتیجه آن تصویری انتزاعی و تجربه ای جدید از کاربرد دو فیلتر تصویری معمول از زندگی روزمره عصر ما باشد.

    در این پروژه هنرمند با همکاری با «Janine Harrington» به تحلیل دو عنصر حرکت و رنگ در حرکت انسان پرداخته، ترکیبی از حرکات بدن و برنامه نویسی که نتیجه نهایی تصویری بسیار انتزاعی شده که در آن هنرمند با دریافت داده ها از حرکت انسان و شفاف سازی بر اساس رنگ، فضایی جدید از این پرفورمنس را در بعد دیجیتالی آن ارائه کرده است.

     شامگاه شنبه پس از گشایش این نمایشگاه، اریک اکسل اِگِلینگ با علاقه مندان به هنر دیجیتال به گفت و گو نشست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت