در نگارخانه لاله برگزار می شود

برپایی نمایشگاه سومین سالانه تبادل چاپ دستی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه سومین سالانه تبادل چاپ دستی(کارت پستال) ۳ اردیبهشت ماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه مندان در نگارخانه لاله گشایش یافت.

برپایی نمایشگاه سومین سالانه تبادل چاپ دستی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از هنر آنلاین ،در این نمایشگاه 119 اثر چاپ دستی در دو بخش بهار(نوروز) و آزاد ارائه شد که با تکنیک‌هایی همچون: کالکوگرافی(حکاکی روی فلز)، زیلوگرافی(حکاکی روی چوب و لینولئوم)، لیتوگرافی، سریگرافی(سیلک اسکرین) و کولاگرافی خلق شده‌اند.

    قابل ذکر است در ساعات اولیه نمایشگاه 69 اثر نیز به فروش رسید. برخی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد عبارت‌اند از: رضا بانگیز، رضا هدایت، فرزاد ادیبی، معصومه مظفری، سعید روانبخش، جواد نوبهار، الهه مقدمی، امیر طباطبایی، المیرا میرمیران ، مهدی درویشی، زهرا حسینی، مسعود غفاری، مجتبی شعبانی، فرشته متقی، امیر کبیرنژاد، مسعود جزنی و ...

    نمایشگاه آثار منتخب سومین سالانه تبادل چاپ دستی تا 22 اردیبهشت ‌ماه در نگارخانه لاله از ساعت 9 تا13-14 تا 19به استثنای ایام تعطیل ادامه خواهد داشت.

    با نگاهی به چاپ دستی و بسترهای تاریخی آن در ایران، شاهد تحولات زیادی هستیم. از جنبه‌های کاربردی آن در انتشار اعلان‌ها، روزنامه‌ها و کتب فرهنگی در بدو ورود صنعت چاپ به ایران گرفته تا جنبه‌های مستقل در قالب اثری هنری با تیراژ مشخص و ارزش یکسان، همواره مورد توجه هنرمندان بوده است.

    در دهه‌های اخیر نیز چاپ دستی با توجه به هموار شدن راه‌های دستیابی به امکانات و ابزارهای آن، افزایش کارگاه‌های چاپ دستی در دانشگاه‌ها و مراکز هنری، رشد روزافزونی داشته است.

    همچنین درخشش هنرمندان ایرانی در رویدادهای معتبر چاپ در عرصه جهانی، بر تعداد علاقه مندان آن افزوده است و بسیاری از هنرمندان، با تمرکز بر جذابیت‌های تکنیکی و زیبایی شناسانه چاپ، آن را به عنوان مدیوم اصلی بیان هنری و رویکردهای ذهنی خود برگزیده‌اند. اما این رشته هنری همچنان از نظرها دور مانده و نهادها و گالری‌های اندکی به ارائه آثار چاپ دستی پرداخته‌اند.

    از این رو نگارخانه لاله در سال‌های اخیر با نگاهی ویژه به این قالب هنری، سعی در بسترسازی برای گسترش ظرفیت‌های هنری آن داشته و در این راستا، سالانه تبادل چاپ دستی(کارت پستال) را برنامه ریزی و ساماندهی نموده که اکنون سومین دوره این رویداد پیش روست. 

    در این رویداد هر هنرمند 13 نسخه چاپی همسان(تیراژ) را به دبیرخانه سالانه ارسال نموده که از این تعداد،10 نسخه به صورت انتخاب تصادفی به دیگرشرکت کننده‌ها به عنوان عیدانه تحویل داده شده وهر هنرمند نیز 10 اثرازآثارهنرمندان دیگررا دریافت نموده است.

    گفتنی است ،2 نسخه نیز درآرشیونگارخانه نگهداری می‌شود و یک اثر نیز در نمایشگاه ارائه شده است. امید که تداوم این رویداد، بستری برای فعالیت‌های هنرمندان فراهم نموده و سهمی در توسعه چاپ دستی ایران داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت