گفت‌وگو با مدیر گالری شکوه

بلیط این نمایشگاه چند؟!

عصر نمایشگاه- «به دفعات زیاد با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند شما برای بازدید، ورودی می‌گیرید و بلیت می‌فروشید؟ مگر می‌شود کسی این کار را انجام بدهد؟» ؛ این را یکی از گالری‌دارهای تهران می‌گوید. گویا اتفاقاتی رخ داده و این تصور برای مردم ایجاد شده که گالری‌ها برای بازدید بلیت‌فروشی می‌کنند!

بلیط این نمایشگاه چند؟!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، بهنوش فروتن که گالری «شکوه» را در تهران مدیریت می‌کند درباره وضعیت اقتصادی گالری‌ها می‌گوید: وضعیت اقتصادی خیلی بدتر از سال‌های گذشته است. ما اگر به حرفه‌مان علاقه نداشته باشیم باید در گالری‌هایمان را ببندیم. اما ما می‌خواهیم کار فرهنگی انجام بدهیم و به مردممان خدمت کنیم بنابراین با سعی و تلاش زیاد ادامه می‌دهیم. سال 96 از نظر اقتصادی بد بود و فکر می‌کردیم 97 بهتر باشد اما الان واقعا افتضاح است.

    او با بیان اینکه بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها نیز «خیلی کم» شده‌اند، اضافه می‌کند: من نمی‌توانم دلیل کم شدن بازدیدکنندگان را گرمای تابستان بدانم زیرا سال‌های گذشته نیز در همین ایام نمایشگاه‌هایی را با بازدیدکننده خوب برگزار کردیم. وضعیت جامعه و نوسانات قیمت ارز در زندگی ما تاثیر دارد.

    فروتن تاکید می‌کند: فروش را که بخش مهمی از حرفه گالری‌داری است، کنار بگذاریم، اما بازدید مهم است. ما هرچه تبلیغات و تلاش می‌کنیم وضعیت بازدید بهتر نمی‌شود.

    این هنرمند نقاش در ادامه درباره رویکرد خوب مردم اروپا نسبت به خرید آثار هنری می‌گوید: ما نمی‌توانیم خودمان را با اروپایی‌ها مقایسه کنیم. در آنجا شرکت‌های خصوصی اسپانسر گالری‌ها می‌شوند و وقتی یک هنرمند با یک گالری کار می‌کند، اثرش را در جای دیگر ارزان‌تر نمی‌فروشد. اما متاسفانه مردم ما به دلیل اینکه فقط به فکر خودشان هستند این اتفاق‌ رخ نمی‌هد.

    او بیان می‌کند: مجموعه‌دارها هم هزار مدل تخفیف می‌خواهند. منِ گالری‌دار از جیب خودم می‌زنم تا اثر هنرمند فروخته شود اما مجموعه‌دار این فکرها را نمی‌کند. متاسفانه ما به خودمان رحم نمی‌کنیم که اگر رحم کنیم هرچیز سرجای خودش است نه اینکه هرکه پایش را در کفش دیگری بکند.

    مدیرگالری شکوه در بخش بعدی صحبت‌هایش اظهار می‌کند: جالب اینجاست به دفعات زیاد با ما تماس می‌گیرند و می‌پرسند که برای بازدید از نمایشگاه ورودی می‌گیریم یا نه؟ مگر می‌شود کسی این کار را انجام بدهد؟! ما کار فرهنگی انجام می‌دهیم و باید در گالری‌مان باز باشد تا مردم آثار هنری را ببینند و به آن علاقه‌مند شوند. من تعجب‌زده هستم. ما می‌گوییم تو را به خدا بیایید و نمایشگاه‌ها را بببنید. من نمی‌دانم مسوولان ارشاد از این موضوع باخبر هستند یا نه؟

    فروتن یک بار دیگر تاکید می‌کند: ما (در گالری شکوه) تعاملات بین‌المللی نداشتیم اما نوسانات ارز تاثیر بسیاری روی کار ما گذاشته است. می‌بینید که ما به دلار زندگی می‌کنیم اگر نوسان آن روی یک نان تاثیر دارد، می‌خواهید روی تابلو تاثیر نداشته باشد؟ وقتی قیمت‌ها اینگونه بالا می‌رود خریدار کم می‌شود. حتی اگر از کار خوششان آمده باشد نمی‌خرد آن وقت ما مجبور هستیم خیلی تخفیف بدهیم که از درصد خودمان کم می‌کنیم.

    این گالری‌دار اضافه می‌کند: ما به زور ایستاده‌ایم. من چون این حرفه را دوست دارم پایش مانده‌ام و می‌گویم شاید سال‌های بعد بهتر شود. من دلم می‌خواهد بتوانم کاری انجام بدهم، اما متاسفانه تا می‌توانیم کاری بکنیم می‌بینیم پولش دیگر ارزشی ندارد که کاری انجام بدهیم. مگر اینکه کلاهبرداری کنیم و اثر هنرمند را به ریال بخریم و خارج از کشور به دلار بفروشیم؛ اما من اینکار را انجام نمی‌دهم. من حتی اگر اثری را به دلار بفروشم با دلار پای هنرمند حساب می‌کنم چون می‌دانم چه کشیده است تا بتواند یک تابلو بکشد.

    فروتن درباره برنامه‌های آینده گالری شکوه نیز می‌گوید: جمعه نمایشگاه «طنین صلح» را برگزار می‌کنیم و بعد از آن به ترتیب نمایشگاه‌های عکاسی، آبرنگ و نقاشی خواهیم داشت. ما همین طور نمایشگاه داریم اما نمایشگاهی که بازدید ندارد، چه فایده دارد؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت