دورخیز برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

عصر نمایشگاه- اعلام برنامه‌های حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و پایان کار غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

دورخیز برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، گزارش هفتگی اخبار کتاب، این هفته اخبار زیادی را در حوزه‌های داخلی و خارجی در خود جا داده است. گزارش این هفته با اخبار مربوط به حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که در پیش است و نمایشگاه کتاب پکن که طی این هفته به پایان رسید، شروع می‌شود.

    با مرور خبرهای مربوط به حضور ایران در این دو نمایشگاه، وارد بخش مرور اخبار داخلی شده و بعد از آن چند خبری بین‌المللی را هم از نظر می‌گذرانیم.

    اعلام برنامه‌های امسال ایران در نمایشگاه‌ کتاب فرانکفورت

    اولین خبر این گزارش، مربوط به سخنان امیرمسعود شهرام‌نیا در گفتگویش با خبرنگار مهر است که روز شنبه 6 شهریور منتشر شد. مدیر غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، با تشریح برنامه‌های امسال ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های متنوعی که تدارک دیده شده، حضور پررنگی در این رویداد داشته باشیم.

    قطعی شدن حضور مستقیم 16 ناشر ایرانی در فرانکفورت، حضور تشکل‌های نشر در اجرای برنامه‌های غرفه ملی، قطعی شدن حضور حسن‌زاده، ثمینی و رمضانی، برنامه ملاقات با رئیس نمایشگاه و غیبت آژانس‌های ادبی ایران در نمایشگاه امسال فرانکفورت از جمله مواردی بودند که شهرام نیا در این گفتگو به آن ها اشاره کرد.

    مدیر غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در خصوص احتمال حضور مقامات عالیه وزارت ارشاد در افتتاحیه شصت و هشتمین دوره این نمایشگاه هم، گفت: تا این لحظه در خصوص مقامات فرهنگی یا سیاسی در این نمایشگاه، اطلاعی به ما داده نشده اما از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احتمالاً آقای علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی در نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت. ضمن اینکه سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان در مدت حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در کنار ما خواهند بود.

    پایان کار غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن

    بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن روز یکشنبه 7 شهریور به کارخود پایان داد و طبیعتا کار ایران هم در این دوره از نمایشگاه پکن به پایان رسید. از آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی پکن در سال 1986 تاکنون، بیش از 22 دوره آن برگزار شده است.

    بیست و سومین دوره این نمایشگاه از 24-28 آگوست 2016 (3-7 شهریور 1395 ) در فضایی به وسعت 78 هزار و 600 مترمربع برگزار شد و بیش از 82 کشور جهان و 2270 ناشر داخلی و خارجی در آن شرکت کردند.

    استقبال مسلمانان چین از کتاب‌های حوزه تاریخ، فلسفه و معارف اسلامی

    اما یکی از خبرهایی که پیش از خبر پایان کار نمایشگاه پکن منتشر شد، خبر استقبال مسلمانان چین از کتاب‌های حوزه تاریخ، فلسفه و معارف اسلامی در غرفه ایران بود. طبق اطلاعات این خبر، بیش از 30 عنوان کتاب مذهبی توسط نمایندگی جامعه المصطفی در نمایشگاه کتاب پکن در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شده است که مورد توجه مسلمانان چین قرار گرفته است.

    برگزاری مراسم روز ایران در نمایشگاه پکن

    اما این هفته از نمایشگاه کتاب پکن، یک خبر دیگر هم روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت که مربوط به برگزاری مراسم روز ایران در سومین روز از برگزاری این نمایشگاه بود.

    به این ترتیب، در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن، مراسم «روز ایران» به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در سالن سوم نشست‌های این نمایشگاه، برگزار شد.

    تفویض ممیزی به برخی ناشران

    یکی از مسائلی که چندی است در حوزه اخبار وزارت ارشاد مطرح شده، بحث تفویض ممیزی به ناشران است که این هفته سخنان وزیر ارشاد، حاوی خبری در این باره بود. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه 7 شهریور با حضور در برنامه زنده گفت و گوی ویژه خبری از شبکه دو سیما که به مناسبت هفته دولت تشکیل شده بود، به تبیین مواضع این وزارتخانه در مورد مسائل مختلف حوزه فرهنگ و هنر پرداخت.

    جنتی در بخشی از سخنانش در این برنامه گفت: بحثی که اخیرا مطرح شده، این است که به هر حال ما تعدادی از ناشران را داریم که هم با سابقه هستند و هم در طول یک، دو یا سه دهه فعالیت کاری شان حتی یک مورد هم تخلف از آنها دیده نشده است ضمن اینکه برای ارزیابی کتاب‌هایشان هم، یک هیات‌های علمی دارند؛ ما پیشنهاد کردیم که این ممیزی را دست کم به آنها واگذار کنیم و اگرچه این یک تبعیض در خصوص ناشران می‌تواند به حساب آید، اما به هر حال احترام به سابقه و تعهد کاری مطلوب تعدادی از آنها حساب می‌شود.

    اصلاح ماکت کتاب‌های ورودی کتابخانه ملی

    در ورودی ساختمان ورودی کتابخانه ملی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی از اتوبان حقانی، ماکت‌هایی بزرگ از کتاب‌هایی متعدد در رنگ‌های مختلف، نظر عابران را به خود جلب می‌کند که البته تا چند روز قبل، حاوی اشتباه‌هایی فاحش در انتخاب این آثار و همچنین انتساب آنها به پدیدآورندگان بود. یکی از اخبار این هفته، مربوط به این ماکت ها بود.

    یک ماه پس از رسانه‌ای شدن غلط‌های املایی و انتسابی در ماکت های مذکور، بخشی از این اشتباه‌ها اصلاح شد اما تعدادی از ایرادها کماکان خودنمایی می‌کند.

    هیاهوی «هیاهوی زمان» در بازار نشر

    اما پس از ورود پرسروصدای ترجمه کتاب جدید هری پاتر، این هفته یک ترجمه دیگر در بازار نشر موجب سر و صدا و هیاهو شد. این خبر مربوط به ترجمه پیمان خاکسار از رمان «هیاهوی زمان» نوشته جولین بارنز بود. هیاهوی مذکور هم به این دلیل به وجود آمد که اعلام شد ظرف چند روز ابتدایی چاپ این کتاب، اثر مذکور به چاپ سوم رسیده است.

    در گفتگویی که مهر با مدیر فروش نشر چشمه ناشر ترجمه جدید این کتاب داشت، مشخص شد که به دلیل پیش بینی ها و بازارسنجی های انجام شده برای این کتاب، چشمه 3 نوبت چاپ این کتاب را همزمان منتشر کرده که 2 چاپ اول آن طی روزهای ابتدایی تمام شده و حالا قرار است سفارش چاپ های چهارم و پنجم آن هم به چاپخانه ارائه شود.

    رونمایی کتاب «از نیمه خرداد»

    آیین معرفی کتاب «از نیمه خرداد» (طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) روز سه شنبه این هفته در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

    این کتاب به کوشش مصطفی غفاری تولید شده و طرحی است از اندیشه و رهبریِ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن از بیانات و خاطرات رهبر انقلاب در این زمینه استفاده شده و نویسنده تلاش کرده تا با گذر از تصویر رهبری به عنوان یک سخنران زبردست، به‌طور فشرده، نمایی روشن و صریح از خطوط کلی زندگی، شخصیت، اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارائه کند.

    معرفی برگزیدگان طرح تابستان کتاب و اعلام اجرای پائیزه کتاب

    معرفی برگزیدگان طرح تابستانه کتاب توسط موسسه خانه کتاب هم از جمله اخباری بود که این هفته منتشر شد. جشن اختتامیه طرح تابستانه کتاب عصر دوشنبه 8 شهریور با حضور مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب، ابراهیم رحیمی زنگنه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، امیر صفرزاده مدیرعامل شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران و داریوش رضوانی مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابفروشی (شهر کتاب) استان کرمانشاه برگزار شد.

    مدیرعامل خانه کتاب در این برنامه از اجرای طرح «پائیزه کتاب» خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم فضای کتابفروشی‌ها به محل رفت و آمد مردم کتابخوان تبدیل شود.

    آغاز ثبت‌نام ناشران برای نمایشگاه‌های استانی کتاب

    نمایشگاه‌های کتاب استانی در مهرماه به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، گیلان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و خبر آغاز ثبت نام از ناشران برای شرکت در این نمایشگاه ها، از جمله اخبار این هفته بود که روز چهارشنبه 10 شهریور منتشر شد.

    در خبر مربوط به ثبت نام ناشران، اعلام شد که ناشران برای ثبت نام و حضور در این نمایشگاه‌ها می‌توانند از تاریخ 9 تا 19 شهریورماه به سایت مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به آدرس www.icfi.ir  مراجعه و ثبت‌نام کنند.

    انتشار فراخوان سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی

    طبق یکی از اخبار منتشرشده دیروز چهارشنبه، دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی گفت: گروه‌های ترویج کتابخوانی فرصت دارند تا تاریخ 25 شهریورماه مستندات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. به این ترتیب، محسن حاجی ‌زین‌العابدینی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف تشویق و تقدیر از گروه‌هایی که در حوزه ترویج کتاب‌خوانی فعالیت می‌کنند، راه‌اندازی شد و امسال سومین دوره این جشنواره برگزار می‌شود.

    طبق سخنان دبیر این جشنواره، گروه‌های ترویج کتابخوانی فرصت دارند تا تاریخ 25 شهریور ماه مستندات خود را به آدرس الکترونیکی moravejan3.95@gmail.com ارسال کنند.

    اعلام برنامه های دومین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ ایران

    نشست خبری محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران به مناسبت روز ملی چاپ و دومین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران ظهر دوشنبه این هفته در محل دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد و برنامه‌های دومین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ ایران که از 10 تا 16 شهریورماه در تهران برگزار خواهد شد، توسط وی اعلام شد.

    رونمایی از ترجمه های حمید امجد و اشکان خطیبی

    از دیگر خبرهایی که مربوط به روز دوشنبه این هفته می شود، مراسم رونمایی از ترجمه نمایشنامه های «جشن» و «مدرسه شبانه» نوشته هارولد پینتر، با ترجمه اشکان خطیبی و حمید امجد بود که با حضور مترجمان و جمعی از علاقه مندان به ادبیات نمایشی در شهر کتاب پاسداران برگزار شد.

    پیوستن یک ایرانی به هیات‌مدیره دفتر جهانی «کتاب برای نسل جوان»

    بخش خبرهای خارجی و بین المللی این گزارش را با خبری آغاز می کنیم که روز سه شنبه 9 شهریور منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، زهره قایینی به مدت دو سال به هیات‌مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) پیوست. وی به نمایندگی از شورای کتاب کودک در کنار نمایندگانی از کشور روسیه، آمریکا، فرانسه، ترکیه، انگلستان، دانمارک، مغولستان، مکزیک و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای هیات‌مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان برای دوره دوساله 2016- 2018 انتخاب شد.

    قایینی تاکنون چندین پژوهش در موسسه‌های بین‌المللی ادبیات کودکان در اوزاکا- ژاپن، مونیخ -آلمان و وین -اتریش انجام داده‌ و در چندین کنگره بین‌المللی ادبیات کودکان شرکت کرده‌ است.

    خاکسپاری نویسنده فرانسوی

    خبر خاکسپاری میشل بوتور نویسنده نامدار فرانسوی هم از جمله اخبار حوزه بین الملل این گزارش است و روز دوشنبه این هفته منتشر شد. بوتور که از بزرگ‌ترین رمان نویسان قرن بیستم فرانسه محسوب می شود، روز چهارشنبه هفته گذشته 24اوت (3 شهریور) در 89 سالگی درگذشت و روز دوشنبه در روستای لوسنژ که در سال‌های اخیر ساکن آنجا بود، به خاک سپرده شد.

    این رمان نویس که به دلیل گستردگی کارها و تنوع آثارش به عنوان شاعر، مقاله‌نویس، منتقد ادبی و هنری و مترجم نیز شناخته می‌شد.

    آمادگی روسیه برای گرامیداشت صدمین سال تولد سولژنیتسین

    روز دوشنبه علاوه بر خبری که درباره به خاکسپاری میشل بوتور منتشر شد، خبری هم درباره ادبیات روسیه روی خروجی مهر قرار گرفت و اعلام شد در حالی که سال 2018 صدمین سال تولد آلکساندر سولژنیتسین است، روسیه خود را برای بزرگداشت این سال آماده می‌کند.

    کمیته سازمان‌دهنده این مراسم به تازگی اعلام کرد در سالی که به نام این نویسنده مشهور نامیده خواهد شد، فستیوالی به این منظور برپا می‌شود. در این فستیوال مجسمه این نویسنده مشهور نیز رونمایی می‌شود. در ضمن موزه‌ای که در تورسکایا واقع شده، ارایه کننده آثار به جای مانده از این نویسنده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت