عمان با سرمایه‌گذاری‌های عظیم به ایران می‌آید

عصر نمایشگاه- روزهای پرمشغله نمایشگاهی در مهر با برگزاری نخستین رویداد اختصاصی عمان در ایران کامل شد. از روز گذشته شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، میزبان ۶۴ شرکت از شهرهای مختلف عمان بود که در فضایی افزون‌بر هزار و ۵۰۰متر مربع حضور پیدا کردند تا محصولات مختلف خود را در تمامی حوزه‌های صنعتی، معدنی و تجاری برای مخاطبانی از ایران و برخی دیگر از هیات‌های تجاری منطقه به نمایش بگذارند.

عمان با سرمایه‌گذاری‌های عظیم به ایران می‌آید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از صمت ، آیین گشایش نمایشگاه 4 روزه عمانی‌ها در تهران با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان و حسین اسفهبدی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد تا نخستین گام در جهت برقراری فصل جدیدی از ارتباطات تجاری بین دو کشور برداشته شود. صمت از کم و کیف آیین گشایش این رویداد گزارش می‌دهد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به حسن همکاری‌های بلندمدت ایران و عمان گفت: روابط دیرینه دو کشور در ابعاد سیاسی و فرهنگی همواره دلیلی بر توسعه روابط تجاری بوده است. اگرچه ما در گذشته چندان ظرفیت‌های مشترک‌مان را فعال نکردیم اما به‌تازگی تلاش‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و اختصاصی در خاک دو کشور انجام و سعی شده به واسطه این رویدادها دو ملت شناخت بهتری از توانایی‌های اقتصادی یکدیگر پیدا کنند.
    نعمت‌زاده همچنین اظهارکرد: حضور نمایندگان عزیز حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور دوست و برادر عمان را برای نخستین بار در خاک ایران به منظور برپایی نمایشگاه اختصاصی در تهران گرامی می‌داریم. امیدواریم این نمایشگاه موجب ارتباط و شناخت بیشتر میان دو کشور همسایه شود. پیشاپیش از کم‌وکاستی‌ها هم عذرخواهی می‌کنم. به هر حال همیشه نخستین‌ها دارای اشکالاتی هستند. ممکن است برخی غرفه‌داران هم در امور مربوط به نمایشگاه‌شان ایرادهای فنی و محتوایی داشته باشند. از شما خواهش می‌کنم به طور حتم مشکلات را گوشزد کنید تا همکاران من در نمایشگاه بین‌المللی تهران آنها را رفع کنند.

    این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به نقش بسیار مهم رویدادهای نمایشگاهی در برقراری ارتباطات منسجم تجاری میان کشورها افزود: امید است نظیر این رویدادها بیشتر در ایران و عمان برگزار و باعث ارتقای مراودات اقتصادی شود. از حضور آقای السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان بسیار تشکر می‌کنم. دو روز قبل ایشان در بندرعباس حضور داشتند و براساس توافقات به‌دست آمده، خطوط دریایی بین دو کشور برقرار شد. خیلی مشتاقیم این ارتباط دریایی گسترش پیدا کند و به شهرها و بنادر دیگر نیز برسد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: من از بازرگانان و فعالان صنعتی هر دو کشور خواهش می‌کنم فرصت را غنیمت شمرده و همکاری‌های بلندمدت را در همه زمینه‌های اقتصادی با یکدیگر کلید بزنند. به طور حتم تصمیم‌های لازم را در این زمینه بگیرند تا به توسعه فعالیت‌های خود برسند، بدون شک در این مسیر از حمایت‌های دولت هر دو کشور نیز برخوردار خواهند بود.
    نعمت‌زاده با اشاره به فراهم بودن بسترهای همکاری میان ایران و عمان گفت: ما این توانایی را داریم که روابط اقتصادی‌مان را منسجم‌تر و گسترده‌تر از این کنیم. اگرچه با توسعه همکاری‌ها در دو سال گذشته حجم تجارت ما به حدود دو برابر افزایش پیدا کرد اما هنوز هم ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری داریم که باید روی آنها کار کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز به طراحی زیرساخت‌های جدید داریم. کریدورهای دریایی و هوایی باید بیش از پیش فعال شوند. در کنار اینها ما به ارتباطات منسجمی در حوزه‌های بانک و بیمه نیاز داریم که باید تقویت شوند.
    وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه برخی موسسات و بانک‌های مهم عمان هم‌اکنون در نمایشگاه غرفه دارند و به دنبال ارتقای همکاری با ایرانی‌ها هستند. از طرفی ما هم در عمان بانک ملی را داریم که مدتی به دلیل تحریم‌ها غیرفعال بود اما امسال به لطف خدا دوباره کار خود را از سر گرفته است. البته لازم است بانک‌های بیشتری در عمان فعال شوند که به طور حتم ما این امر را پیگیری خواهیم کرد.
    این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: عمانی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در ایران هستند و پیشنهادهای خوبی هم در این زمینه ارائه شده است. در همین راستا قرار است رییس صندوق ملی عمان که مسئولیت سرمایه‌گذاری‌های دولتی را دارد به زودی به تهران سفر کند تا در زمینه همکاری‌های مشترک به بحث و رایزنی با همکاران ما بپردازد.

    نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های عمانی‌ها برای همکاری در زمینه معدن و صنایع معدنی است. از طرفی در زمینه صنایع پتروشیمی و نفتی هم قصد سرمایه‌گذاری دارند. موضوع گردشگری هم برای آنها جذاب است و در حوزه‌های مربوط به جهانگردی و توسعه هتل‌داری نیاز به فعالیت‌های مشترک دارند. به هر صورت من معتقدم این نمایشگاه شروع بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها اقتصادی است. عمان یک همسایه بسیار خوب و استراتژیک برای ایران است و نیاز ما به یکدیگر می‌تواند باعث قدرتمند شدن هر دو سرزمین شود.

    دو هدف اصلی عمان از برپایی نمایشگاه در ایران

    علی بن سعود السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی عمان در ایران ضمن تشکر از وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و همچنین مسئولان و مدیران نمایشگاه بین‌المللی تهران اعلام کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در ایران می‌تواند آغاز یک همکاری دو طرفه و مطلوب برای هر دو ملت باشد.
    وی در ادامه با اشاره به گشایش خط کشتیرانی بین عمان و ایران گفت: روز یکشنبه در بندرعباس خط کشتیرانی مسافری بندرخصب عمان به بندرعباس ایران آغاز به کار کرد. در این مسیر 7 کشتی با ظرفیت 200 مسافر و 40 خودرو تردد دارند و دیگر کشتی‌های این مسیر نیز ظرفیت حمل 100 مسافر و 24 کامیون را خواهند داشت. این مسیر برای افزایش ارتباط گردشگری میان دو کشور بسیار مهم است.
    وزیر صنعت و تجارت عمان در ادامه صحبت‌های خود به شرکت‌های عمانی گوشزد کرد از فرصت ایجاد شده نهایت بهره را ببرند و تا حد امکان برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را در ایران به سرانجام برسانند.
    وی همچنین در ادامه گفت: عمان دو هدف را در برپایی این نمایشگاه دنبال می‌کند که هدف نخست تسهیل روند ثبت شرکت در ایران و شرکت در مناقصه‌های تجاری و صنعتی این کشور است که انتظار داریم از این پس این روندها بهبود پیدا کند و شرکت‌های عمانی بتوانند در ایران فعالیت بیشتری داشته باشند. هدف دوم تهیه مواد خام برای صنایع غذایی است زیرا عمان یک واردکننده مواد غذایی است. ایران ظرفیت‌های زیادی در زمینه مواد غذایی دارد و از آنجایی که مشرف به کشورهای حوزه خلیج‌فارس است می‌تواند مواد خام ما را به‌ویژه در صنعت غذایی تامین کند.
    السنیدی در پایان صحبت‌های خود به برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون‌های همکاری مشترک اشاره کرد و گفت: این اجلاس با هدف تقویت روابط میان دو کشور برگزار خواهد شد و دو موضوع برای صنعتگران حائز اهمیت است؛ مورد نخست استاندارد کالا است و بحث دوم به بیمه کالا مربوط می‌شود که در این اجلاس به آنها پرداخته خواهد شد.

    عمانی‌ها بی‌شک سال آینده هم به تهران می‌آیند
    حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حضور گسترده عمان در ایران اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی عمان در ایران همزمان با تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور در نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. ما همواره عمان را به‌عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه در زمینه تجارت دوجانبه تلقی کرده‌ایم و پیش از این چند بار دست به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در این کشور زده‌ایم.

    وی همچنین گفت: عمان نیازهای بسیاری در زمینه‌های مختلف دارد. برای مثال در زمینه تامین مواد غذایی شرایط برای ایجاد بازارهای مشترک در این کشور کاملا فراهم است. باتوجه به اینکه ما ظرفیت‌های خوبی در زمینه مواد غذایی داریم به‌طور قطع بسترهای توسعه صادرات فراهم است.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در عمان که در بهمن کلید خواهد خورد افزود: در ادامه همکاری‌های نمایشگاهی دو کشور زمستان امسال، ما نیز یک رویداد اختصاصی ایران در عمان خواهیم داشت که از نظر متراژ یکی از بزرگترین رویدادهای اختصاصی ما در سال‌های اخیر خواهد بود. این دومین سالی است ما در عمان نمایشگاه برپا می‌کنیم. بسیاری از شرکت‌هایی که در سفر گذشته به عمان همراه ما بودند، در این دوره نیز تمایل به حضور دارند.

    وی در پایان تاکید کرد: شک ندارم سال آینده باز هم شاهد حضور عمانی‌ها در نمایشگاه تهران خواهیم بود و می‌دانم برگزاری این رویدادهای مشترک به توسعه بسیار مطلوب همکاری‌های تجاری منتهی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت