متراژ فضای مسقف و زیر چادر نمایشگاه کتاب، چقدر خواهد بود؟

عصر نمایشگاه- انتظار می‌رفت بعد گذشت یک‌سال از برگزاری نمایشگاه بیست‌ونهم، بخش‌های تازه‌ای از شهر آفتاب از سوی شهرداری تکمیل و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته باشد اما اخبار اولیه حاکی است که وسعت فضای نمایشگاهی در نمایشگاه سی‌ام کتاب، فرق چندانی با سال قبل ندارد.

متراژ فضای مسقف و زیر چادر نمایشگاه کتاب، چقدر خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از آنا، سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران، 13 اردیبهشت با حضور رئیس جمهوری در شهر آفتاب، افتتاح می‌شود و اهالی نشر و دوست‌داران کتاب، برای دومین بار برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه را در شهر آفتاب تجربه می‌کنند.

    در سال گذشته انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مصلای تهران به شهر آفتاب، نگرانی‌‌هایی را به همراه داشت اما وسعت نسبی فضای موجود در نمایشگاه نیمه‌کاره شهر آفتاب که فاز اول از آن به سختی برای میزبانی نمایشگاه بیست‌ونهم رسید، یکی از نقاط اتکای مسئولان در انتخاب شهر آفتاب بود.

    نمایشگاه بیست‌ونهم هم مانند دوره‌های قبل، در دو بخش مسقف و بخش‌های زیرچادری برگزار شد که فضای مسقف آن شامل سالن U شکل، سالن ملل و سالن‌های سه‌قلو بودند و بخش‌های دیگر نظیر کتاب‌های دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان در سازه‌های موقت و زیر چادر برگزار شدند. این تقسیم متراژ در شرایطی رخ داد که انتظار می‌رفت با تکمیل بخش‌های دیگری از شهر آفتاب، نمایشگاه سی‌ام بتواند بخش بیشتری از غرفه‌ها را در سایه سقف دائمی خود بگیرد اما گمان می‌رود نباید چندان به این مساله امیدوار بود.

    در اسفند ماه سال 94 و در هشتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی‌اکبر اشعری درباره شهر آفتاب گفت: «در حال حاضر نزدیک به 55 هزار متر فضای مسقف در شهر آفتاب وجود دارد و شهرداری تهران قصد دارد با برنامه ریزی های خود نسبت به ایجاد نزدیک به 70 هزار متر مربع فضای مسقف دیگر برای برپایی غرفه ها اقدام کند.»

    این اعداد و ارقام چندی بعد از سوی محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که برای بازدید از نمایشگاه بیست و نهم به نمایشگاه کتاب آمده بود، تصحیح شد. او اعلام کرد: «55 هزار متر مربع فضای مسقف و بیش از 30 هزار متر مربع فضای سازه‌ای و چادر برای بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه شهرآفتاب در نظر گرفته شده است.»

    حالا در آستانه برگزاری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران، اظهارات مسئولان گواه بر آن است که شرایط متراژ نمایشگاه، تقریبا با شرایط سال گذشته شباهت دارد. چند روز قبل حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اعلام کرده است که 60 هزار متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب پیش بینی شده که به نظر می‌رسد منظور او، فضای مسقف نمایشگاه بوده است. با این اوصاف و با فرض تخمینی بودن این عدد، به نظر نمی‌رسد فضای بیشتری نسبت به سال گذشته برای احداث غرفه‌ها در سالن‌های دائمی شهر آفتاب اضافه شده باشد.

    اما درباره فضای زیر چادر در نمایشگاه سی‌ام نیز اخیرا حسین صفری؛ رئیس کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه، گفته است: «در این دوره از نمایشگاه با همکاری معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه ضمن ایجاد 31 هزار متر مربع سالن موقت، تمامی تمهیدات لازم برای امور تاسیساتی، دیتا، مخابرات و زیرساختی پیش بینی شده است.» این یعنی فضای چادرها و سازه‌های موقت نیز تفاوتی چشم‌گیری با نمایشگاه بیست‌ونهم نخواهد داشت.

    برای قضاوت درمورد کم و کیف سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران و فضایی که برای برگزاری آن از سوی شهرداری تهران در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد، هنوز زود است و باید منتظر انتشار اخبار موثق و آغاز به کار نمایشگاه بود اما پیشاپیش به نظر می‌آید باید قید وعده‌های مسئولان شهرداری نسبت به افزایش فضا با تکمیل بخش‌های دیگر شهر آفتاب را زد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت