۴ رسانه سهم آذربایجان غربی از نمایشگاه مطبوعات

عصر نمایشگاه- بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات کشور در حالی برگزار شد که فقط ۴ رسانه از آذربایجان غربی در آن حضور داشت، چرا سهم استانی ها از نمایشگاه مطبوعات ایرانی همیشه کم بوده است؟!

۴ رسانه سهم آذربایجان غربی از نمایشگاه مطبوعات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از  خبرگزاری شبستان از ارومیه، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با استقبال رسانه های سراسر کشور در تهران افتتاح شد، 4 رسانه از میان خیل رسانه های مجوز دار آذربایجان غربی نیز، به فراخور امکاناتی که دارند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند. اما آیا این حضور چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی برای استان قابل قبول است؟ در کنار مشارکت تعدادی از رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات، از سوی خانه مطبوعات استان نیز در حدود 30 نفر از خبرنگاران برای بازدید از نمایشگاه مطبوعات به تهران اعزام شده اند.
    آیا با این حضور یک روزه، تبادل اطلاعات و تجارب کافی به خبرنگاران استانی منتقل خواهد شد؟ در این گزارش کم و کیف بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و حضور اصحاب رسانه آذربایجان غربی در نمایشگاه را بررسی می کنیم.

    وضعیت بهتر آذربایجان غربی به نسبت سایر استان ها
    محمد باقر کریمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آیا حضور 4 رسانه از استان در نمایشگاه مطبوعات قابل قبول است، گفت: برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات این خود رسانه ها هستند که باید اعلام آمادگی کنند و اقدام خاصی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نمی گیرد.
    وی افزود: هرچند تعداد 4 رسانه کم به نظر می آید اما با بررسی نمایشگاه متوجه می شویم که آذربایجان غربی از بسیاری از استان های دیگر وضعیت مساعد تری دارد.
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، در خصوص دلایل حضور ضعیف رسانه‌های استان در این نمایشگاه گفت: تلاش می‌کنیم در نمایشگاه‌های استانی از تمامی پایگاه‌های خبری و رسانه‌هایی که دارای مجوز هستند، حمایت لازم را داشته باشیم، اما در نمایشگاه‌های سراسری حضور تمامی پایگاه‌های خبری و رسانه‌ها ممکن نیست.
    وی ادامه داد: به‌طور مثال در استان آذربایجان غربی نزدیک به 130 نشریه و پایگاه خبری فعالیت می‌کنند که امکان حضور تمامی آنها در این نمایشگاه وجود ندارد، با این وجود ما تلاش می‌کنیم تا به‌صورت مالی و معنوی از رسانه‌ها حمایت کنیم. 
    کریمی درباره اعزام خبرنگاران استان به تهران نیز، گفت: این حضور در نمایشگاه به خودی خود خیر و برکاتی همراه دارد، تبادل اطلاعات میان خبرنگاران حوزه های مختلف صورت می گیرد و خبرنگاران استان که عمدتا از نسل جوان هستند با روش های روز اطلاع رسانی آَشنا می شوند.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات کشور، بزرگ‌ترین ضعف بیست و سومین نمایشگاه کشور را تقسیم‌بندی محل نمایشگاه بین رسانه‌های سراسری و استانی عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب شده مسئولین اجرایی مکان‌های دارای موقعیت مناسب را به رسانه‌های سراسری اختصاص دهند.
    وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولین اقدام به توزیع رسانه‌های سراسری و استانی بصورت تصادفی می‌کردند، فرصت خوبی برای کسب تجربه رسانه‌های کوچک فراهم می‌شد.

    دست پر خانه مطبوعات استان در نمایشگاه
    پیربوداقی، رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز درباره برنامه های جنبی برگزار شده در نمایشگاه مطبوعات گفت: از سوی خانه مطبوعات استان، دو نشست « ادیان و اقوام» با حضور یکی از معاونین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «نشست تخصصی احیا دریاچه ارومیه» با حضور 4 تن از نمایندگان استان  از جمله بهادری، برزگر، هاشمی و محمودزاده برگزار خواهد شد.
    وی افزود: با برگزاری این دو نشست به نظر می رسد خانه مطبوعات آذربایجان غربی، با دستی پر و موثر در نمایشگاه ایفای نقش کند.

    حضور ضعیف رسانه های محلی ترک زبان
    بهرام جوادی، مدیر مسئول نشریه «آچیق یول»، درباره استقبال کم رسانه های محلی ترک زبان از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه مطبوعات استان آذربایجان شرقی و همچنین ناتوانی مالی و اقتصادی رسانه‌های منطقه‌ای و همچنین عدم حمایت و پشتیبانی از سوی نهادهای دولتی باعث حضور ضعیف نشریات و پایگاه‌های خبری مناطق ترک ‌نشین در نمایشگاه مطبوعات شده است.
    وی افزود: رسانه‌های منطقه آذربایجان از محرومیت مضاعف در مقایسه با رسانه‌های دیگر مناطق کشور رنج می‌برند و دلیل این موضوع ضعف عمومی اقتصاد در منطقه و چیرگی برخی نگاه‌های تنگ‌نظرانه بر نگاه منطقی و حرفه‌ای است که اجازه و فرصت حضور و بروز را از رسانه‌های ما سلب کرده است.
    وی تصریح کرد: بخش خصوصی در استان‌های ما عملا نابود شده و انتظار بخش دولتی نیز از رسانه‌ها، ایفای نقش به عنوان روابط عمومی نهادهای دولتی است.
    این مسئول اضافه کرد: رسانه‌هایی نیز که به عنوان روابط عمومی نهادها عمل می‌نمایند، روزنامه‌نگاری و رسالت رسانه‌ای دیگر برایشان معنایی ندارد و تنها به فکر پوشش خبرهای مثبت آقایان مدیر و رئیس در صفحات اول نشریات و جذب آگهی‌های ادارات مربوطه هستند و تنها چیزی که برایشان مهم نیست، حرمت قلم است.
    جوادی در خاتمه گفت:حال چطور انتظار داریم آن رسانه هزینه کرده و خود را معرفی کند؟ حال آنکه اگر هدف جذب مخاطب را داشت، نشریه‌اش در 100 یا 200 نسخه منتشر نمی‌شد که صرفا به دست آقایان مدیرکل برسد!

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت