نمایشگاه «آرزویی بر پرنده سفالین» در گالری نظرگاه

عصر نمایشگاه- الینا سوراینن، از جمله علاقه‌مندان به سنت‌های مختلف سرامیک و سفال بود که به واسطه پژوهش سعی داشت تا سفال کلپورگان را به جهانیان بشناساند.

نمایشگاه «آرزویی بر پرنده سفالین» در گالری نظرگاه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از خبرگزاری آنا، این روزها نمایشگاهی با عنوان «آرزویی بر پرنده سفالین» از الینا سوراینن در گالری نظرگاه برپاست که به سنت افسانه درناهای کاغذی فرهنگ ژاپن، صلح و دوستی میان اقوام بشر را آرزو دارد.

    اگر بخواهیم نگاهی به فعالیت‌های این هنرمند داشته باشیم باید به این نکته اشاره کرد که الینا سوراینن (1943-2017) هنرمندی سرامیست بود که نمی‌خواست تنها به عنوان یک هنرمند سرامیک شناخته شود. روح بزرگی داشت و استعدادش در هنر مثال‌زدنی. زیبایی سفال از نظر او در سطوح متقارن یا درخشان نبود، اگر چه وی همیشه قدردان هنرمندان کلاسیک بود.

    این هنرمند فرم‌های اثبات شده از سفالینه­‌ها و سرامیک‌های محبوب در سراسر جهان را برای طراحی پیدا کرد و به این واقعیت اطمینان یافت که اثری که کاربردی‌تر است، زیباتر نیز هست. به همین دلیل او به سرتاسر جهان سفر کرد تا در مورد سنت‌های مختلف سرامیک و سفال تحقیق کند و از هر تکنیکی که برای کار خود مناسب یافت، بهره گیرد. وی تکنیک‌های سنتی را به هنرجویانش آموزش داد و همچنین در بسیاری از مدارس و موسسات درباره سرامیک سنتی فرهنگ‌های مختلف سخنرانی کرد.

    وی مطالعات خود در مورد سرامیک را در سال 1965 در کلرادو، ایالات متحده آمریکا، در دانشگاه دنور آغاز کرد. در سال­های 1353 تا 1357 در دانشکده هنرهای تزئینی، دانشگاه تهران، به تدریس هنر سرامیک پرداخت. پس از آن، به ژاپن سفر کرد تا در دانشگاه هنر تاما تحصیل کند و در آنجا تحصیلات عالی خود را به پایان رساند. در سال 1980 به فنلاند بازگشت و کارگاه خود را تاسیس کرد که در آن یک کوره سنتی ژاپنی ساخته شده که هر ساله، بهار و پاییز دوبار روشن می‌شود. ویتا زمان مرگ که مقارن با سپتامبر 2017 بود، به عنوان یک سرامیک ­کار فعال، یک محقق و یک معلم شناخته می­‌شد.

    سوراینن نتوانست سنت سفال­گری روستای کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان، را فراموش کند و تصمیم گرفت که درباره این سنت تحقیق کند. در طی سالهای 1380 تا 1385 چندین بار به کلپورگان سفر کرد تا با تحقیق، مصاحبه و مستندنگاری سنت سفال کلپورگان را ثبت و حفظ کند. این تحقیق منجر به پایان‌نامه دکترایی شد که در دانشگاه هنر و طراحی در هلسینکی (هم اکنون دانشگاه آلتو) دفاع شد. سوراینن در سال 2006 مدرک دکتری هنر را دریافت کرد. با تحقیقات او سفال کلپورگان به جهانیان شناسانده شد و در سال گذشته، سفال کلپورگان به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.

    گفتنی است، این نمایشگاه از روز شنبه 15 اردیبهشت 97 در گالری نظرگاه واقع در خیابان انقلاب اسلامی – خیابان شهدای ژآندارمری - پلاک 79 میزبان علاقه‌مندان و پژوهشگران است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت