با حضور پررنگ شرکت‌های خارجی‌در حوزه فناوری صورت گرفت

۱۰۰ مذاکره و تفاهمنامه در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶

عصر نمایشگاه- پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس ۲۰۱۶ (INOTEX ۲۰۱۶) در حالی با حضور پررنگ شرکت‌های خارجی به کار خود پایان داد که به دلیل تأثیرات برجام، ۱۰۰ مذاکره رودررو برای امضای قرارداد و تفاهمنامه اولیه انجام شد که فقط ۳۰ درصد قراردادها مربوط به حوزه آی‌تی بود.

۱۰۰ مذاکره و تفاهمنامه در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایران آنلاین ، پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2016 اواخر هفته گذشته  با حضور 174 شرکت داخلی و خارجی در حوزه‌های آی تی، نانو، خودروی الکتریکی و... برگزار شد که بجز 90 شرکت دانش بنیان ایرانی، خارجی‌ها نیز با  83 شرکت از 14 کشور  در این دوره از نمایشگاه حضور پررنگی داشتند و  به گفته رئیس نمایشگاه نسبت به دوره قبل (48  شرکت از 14 کشور دنیا به همراه 70 شرکت داخلی) رشد دوبرابری را نشان می‌دهد.

    در این دوره از نمایشگاه به‌قدری حضور شرکت‌های خارجی پررنگ بود که حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه را تحت تأثیر خود قرار داده بود و به هر جایی از سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی سر می‌زدیم، نام شرکت خارجی بخصوص از کشورهای یونان با 25 شرکت، روسیه با 23 شرکت و بلاروس با 22  شرکت خودنمایی می‌کرد.

    یک عضو فعال شرکت اهل بلاروس که در زمینه فناوری اطلاعات پزشکی و بیوپزشکی فعالیت دارد، از برگزاری این نمایشگاه ابراز رضایت کرده و به «ایران» می‌گوید: نمایشگاه اینوتکس برای شرکت ما بسیار سودمند بود چرا که توانستیم قراردادهای اولیه خوبی را  با شرکت‌های ایرانی و کره‌ای  ببندیم. از سوی دیگر نمایشگاه اینوتکس، نمایشگاه خوبی است ولی جامع نیست و بهتر است تخصصی‌تر شود.

    نمایشگاه اینوتکس برای شرکت ما بسیار سودمند بود چرا که توانستیم قراردادهای اولیه خوبی را  با شرکت‌های ایرانی و کره‌ای  ببندیم. از سوی دیگر نمایشگاه اینوتکس، نمایشگاه خوبی است ولی جامع نیست و بهتر است تخصصی‌تر شود.

    مهندس دیگری که از یک شرکت کره‌ای در زمینه ساخت دیوارهای دو جداره که مانع ورود هرگونه آلودگی صوتی، هوا و... به درون ساختمان می‌شود در این نمایشگاه شرکت کرده به «ایران» می‌گوید:  ما از حضور در این نمایشگاه راضی نیستیم چرا که بازدیدکنندگان و دیگر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه  به موضوع شرکت ما که در زمینه ساختمان‌سازی است، علاقه‌ای نشان ندادند و به نظر می‌رسید بیشتر به دنبال آی تی و پزشکی هستند و آی‌تی حرف اول را می‌زد بنابراین فکر می‌کنم اگر به نمایشگاه تخصصی ساختمان دعوت می‌شدیم، بهتر بود.

    اما مهندس آی تی یکی از شرکت‌های یونانی از حضورش در این نمایشگاه بسیار راضی است. این شرکت یونانی که در زمینه طراحی اپلیکیشن قابل استفاده در حمل و نقل (مترو، هواپیما)، ورزشگاه ها، نفت و گاز و...  فعالیت می‌کند نمایشگاه را مفید دانسته و به «ایران» می‌گوید: اختراعات نوآورانه‌ای که از سوی شرکت‌های ایرانی و خارجی ارائه شده بازدیدکننده زیادی نداشت فکر می‌کنم علت عمومی بودن نمایشگاه است.
    شرکت کننده دیگری که از بلژیک در زمینه فناوری تلفن در این نمایشگاه حضور دارد، نیز به بحث عمومی بودن نمایشگاه اشاره کرده و به «ایران» می‌گوید: انتظار بیشتری از نمایشگاه داشتیم بنابراین اگر هر شرکت در نمایشگاه‌های اختصاصی همان شاخه دعوت شود به نظر می‌رسد، کارایی بیشتری داشته باشد.

    نقش مثبت برجام در نمایشگاه

    «اولین بار بود که در رویدادی سخنرانی می‌کردم که تمام شرکت‌کننده‌های آن مدعوین خارجی بودند و نشان دهنده این است که دیگر نمایشگاه اینوتکس جذابیتی ایجاد کرده که این همه اساتید خارجی و شرکت‌های خارجی در آن شرکت کرده‌اند.»
    آرش گلنام یکی استادان ایرانی شاغل در سوئد که به عنوان مدعو برای برپایی کارگاهی «شبیه سازی سیستم» در حاشیه این نمایشگاه و نشست‌های اختصاصی دعوت شده  با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: من در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های زیادی شرکت کرده‌ام ولی تاکنون این همه شرکت کننده خارجی را در یک رویداد ایرانی ندیده بودم به نظر من بحث برجام در شرکت چشمگیر خارجی‌ها در این رویداد بین‌المللی ایرانی تأثیر داشته است.

    نمی‌توان گفت حضور این همه خارجی در این نمایشگاه تصادفی و اتفاقی بوده است بلکه نشان‌دهنده این است که دیوار منفی که رسانه‌های خارجی علیه ایران ایجاد کرده بودند، دیگر شکسته شده است.وی درباره این نمایشگاه نیز می‌گوید:  پیشنهادم این است که در کنار برپایی نمایشگاه تکنولوژی انتقال دانش هم باشد. گام بعدی نیز تجاری‌سازی تکنولوژی است که فکر می‌کنم در این زمینه ضعف وجود دارد و باید بیشتر به بحث زیرساخت تجاری‌سازی توجه شود.

    هدف اینوتکس توسعه اقتصاد پایدار

    «رویکرد نمایشگاه اینوتکس اقدام ملی با رویکرد بین‌المللی  برای شناساندن محصول کشور به دنیا است.»
    حمید امیری نیا رئیس پنجمین نمایشگاه اینوتکس 2016 با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید:  اگر بازار محصول، محدود به داخل کشور باشد محکوم به شکست است چون نمی‌تواند استانداردهای بین‌المللی را به‌دست آورد بنابراین اگر  رویکرد نمایشگاه نوآوری و فناوری بین‌المللی شود، می‌تواند  اقتصاد پایدار در منطقه و دنیا داشته باشد بنابراین باید با برگزاری  رویدادهای بین‌المللی  تمرین کنیم تا بتوانیم علم و محصول خود را به دنیا بشناسانیم.

    باید بتوانیم فعالیت‌ها و محصولات خود را ارتقا دهیم و به دیگر بازارهای جهانی نیز ورود پیدا کنیم.
    اگر بازار محصول، محدود به داخل کشور باشد محکوم به شکست است چون نمی‌تواند استانداردهای بین‌المللی را به‌دست آورد بنابراین اگر  رویکرد نمایشگاه نوآوری و فناوری بین‌المللی شود، می‌تواند  اقتصاد پایدار در منطقه و دنیا داشته باشد بنابراین باید با برگزاری  رویدادهای بین‌المللی  تمرین کنیم تا بتوانیم علم و محصول خود را به دنیا بشناسانیم. باید بتوانیم فعالیت‌ها و محصولات خود را ارتقا دهیم و به دیگر بازارهای جهانی نیز ورود پیدا کنیم.

    امیری‌نیا نیز حضور دوبرابری خارجی‌ها بخصوص 17  استاد برجسته خارجی در نشست‌های این نمایشگاه را ناشی از برجام دانسته و می‌گوید: برجام باعث شد تا فضا باز شود و دوبرابر شدن حضور خارجی‌ها  از تأثیرات برجام است.
    بستن قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری و امضای تفاهمنامه‌ها از نقاط قوت نمایشگاه‌های اینچنینی محسوب می‌شود. از  امیری نیا درباره میزان قراردادهای بسته شده بین شرکت‌های ایرانی و خارجی پرسیدیم که وی می‌گوید: نزدیک به 100 مذاکره تجاری رو در رو در این نمایشگاه سه روزه انجام شد که بیشترین قراردادها در حوزه آی‌تی بود، چرا که 30  درصد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه آی‌‌تی و  تجهیزات پزشکی بودند.

    امیری نیا درباره حمایت از شرکت‌هایی که قرارداد همکاری با شرکت‌های خارجی بسته‌اند نیز می‌گوید: معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری خط اعتباری  با مبلغ  30 میلیارد تومان از طریق  صندوق نوآوری در نظر گرفته است تا  هر طرف داخلی بخواهد با طرف خارجی همکاری داشته باشد از این خط اعتبار برای  تسریع در کارها استفاده کند.

    وی درباره حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی و بازدیدکنندگان از این رویداد مهم نیز به «ایران» می‌گوید: واقعیت این است انتظار داشتیم بیشتر از این شرکت کنند ولی این انتظار ما برآورده نشد چرا که هنوز جامعه ما با فضای بین‌المللی و این تفکر آشنا نشده است بنابراین از هم اکنون  باید برای اینوتکس 2017 تلاش کنیم تا شرکت‌های داخلی بیشتری در این رویداد شرکت کنند.

    گفتنی است نمایشگاه‌های بین‌المللی اینوتکس با گرایشات علمی - فناوری پل ارتباطی بین بازرگانان، فناوران، صنعتگران و محققان کشورهای گوناگون  است که تنها برای نمایش کالاها و انجام مذاکرات تجاری پیرامون آنها برگزار نمی شود، بلکه اطلاعات گوناگون در زمینه قیمت‌های رقابتی در سطح جهانی، آخرین استانداردهای کیفی، آخرین پیشرفت‌های صنعتی، دستاوردهای پژوهش علمی و ایده‌های اقتصادی - تکنولوژیکی نیز در خلال برگزاری نمایشگاه‌ها مورد تبادل قرار می‌گیرد. به وجود آوردن زمینه مساعد جهت انجام ملاقات‌های سیاسی و اقتصادی بین هیأت‌های بلندپایه کشورها در جهت ایجاد حسن تفاهم میان آنها بیانگر بعد دیگری از فلسفه وجودی این نمایشگاه‌ است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت