رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد

مردم آزاری نمایشگاه در شهر

عصر نمایشگاه- مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از ادامه برگزاری نمایشگاه ها در داخل شهر تهران گفت: برپایی این نمایشگاه ها درون شهر تهران مانند نمایشگاه بین المللی بزرگراه چمران جز آزار و اذیت نتیجه دیگری ندارد.

مردم آزاری نمایشگاه در شهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، وی در ابتدای سخنان خود درجمع خبرنگاران گفت: به رغم اینکه نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب آماده بهره برداری است اما باز همچنان سازمان نمایشگاه برنامه های خود را در سئول دنبال می کند، کاری که از نظر این عضو بلند پایه شورای شهر جز آزار و اذیت مردم، گره های ترافیکی و به هدر رفتن میلیاردها تومان سرمایه گذاری صورت گرفته در نمایشگاه شهر آفتاب ثمر دیگری ندارد. وی از امضای نامه ای توسط همه اعضای شورای شهر خطاب به رئیس جمهور سخن گفت که در آن به عادت برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران اشاره شد و خواستار رفع این مشکل شده اند.

    تحدید شهرداری ها
    رئیس شورای شهر تهران در نشستی با اصحاب رسانه برای چندمین بار نسبت به برخی مفاد برنامه ششم توسعه انتقاد کرد و گفت: این برنامه متأسفانه به جای حل مسائل و مشکلات مدیریت شهری به مشکلات آنها اضافه خواهد کرد. وی به عنوان مثال به موضوع منابع درآمدی دائمی شهر تهران اشاره کرد و گفت: به صراحت بگویم که اگر این برنامه با محتوای فعلی به تصویب برسد شهرداری ها فشل می شوند چون مهم ترین منابع درآمدی شهرداری ها از آنان گرفته شده و به دولت واگذار می شود.

    وی با اشاره به سیر اخذ عوارض شهرداری ها از کارخانه ها، مراکز تولیدی و ساختمان ها گفت: قبلا بدین گونه بود که این عوارض گرفته و به صورت مستقیم میان شهرداری ها توزیع می شد اما بعد آمدند آن را تبدیل به مالیات برارزش افزوده کردند و سهم شهرداری و دولت را نصف نصف در نظر گرفتند، مجدداً در بازنگری بعدی آن را سه به دو کردند که ماهانه پرداخت می شد اما حالا چیزی که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده این است که این عوارض به خزانه دولت می رود و ممکن است تخصیص به آن بخورد درحالی که 100درصد این عوارض مال شهرداری هاست و از محل آن حقوق پرسنل پرداخت می شود و هم اکنون نگرانی ها درباره نحوه تقسیم این عوارض و سرعت توزیع آن بسیار است .

    به گفته چمران، امروزه شهرداری ها به لحاظ مالی در شرایطی هستند که حتی تا 2 ماه حقوق کارمندان شان عقب می افتد حال تصور کنید با اجرای این برنامه چه بر سر آنها خواهد آمد. انتقاد چمران این بود که در تمام برنامه ششم توسعه برخلاف برنامه های قبلی حتی یک بار هم اشاره ای به شوراها نشده درحالی که در برنامه های قبلی موارد متعددی در مورد مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری تصدی های دولت به شهرداری ها بحث شده بود و تکالیفی برای شوراها درنظر گرفته شده بود.
    وی البته انتقادات به برنامه ششم را شامل موارد دیگری هم دانست و گفت: همه این اشکالات را شناسایی کردیم که هم برای مجلس و هم رسانه ها ارسال خواهیم کرد. وی افزود: درحالی که هم تجربه جهانی و هم اصل 44قانون اساسی و حتی تأکیدات خود رئیس جمهور این است که دولتی شدن شهرداری ها به صلاح نیست اما متأسفانه ما در این زمینه شاهد یک پارادوکس آشکار هستیم.

    پیشنهاد وزیر جدید
    پیشنهاد مشخص رئیس شورای شهر تهران این بود که به منظور دفاع از حقوق شوراها و مدیریت شهری در دولت ما نیازمند یک وزیر جدید و یا حتی معاون رئیس جمهور در امور شوراها هستیم چون یکی از مصادیق دولتی کردن شهرداری ها این است که برای شهرداری ها آیین نامه تنظیم و تصویب می کنند اما حتی یک نفر از مدیریت شهری و یا حتی اعضای شورای عالی استان ها در دولت حضور ندارند تا از حقوق شوراها دفاع کنند.
    چمران افزود: در این 16سالی که از عمر شوراها می گذرد ما شاهد تحولات شگرفی در شهرها بودیم و کارهای بزرگ و تحولات و تحرکات خوبی به سرانجام رسیده است بنابراین حیف است این همه پیشرفت نادیده گرفته شود و به جای فراهم کردن امکانات برای شوراها چوب لای چرخ شان گذاشته شود.

    اختلاف سنتی
    رئیس شورای شهر تهران اختلاف میان مدیریت شهری و دولت را نه امری شخصی که اختلافی سنتی اعلام کرد که در بقیه شهرها نظیر مشهد، اصفهان و... هم مشاهده می شود که بعضا کار به پادرمیانی مراجع هم کشیده می شود. چمران در توضیح دلیل این امر گفت: بالاخره یک روز وزارت کشور و دولت صاحب شهرداری ها بودند و شهردار تعیین می کردند اما امروز این مهم برعهده شوراهاست و شهردار نیز به جای اینکه به دولت پاسخگو باشد به شوراها پاسخگوست وحتی شوراها مقابل دولت می ایستند همانند همین بحث اخیر آنتن های مخابراتی درحالی که دولت باید بپذیرد که هرچه خلاصه تر باشد چابک تر خواهد شد و برعکس هرچه حجیم و وسیع باشد کندتر، اما به نظرمی رسد که دولت ها نمی خواهند امپراتوری خود را ازدست بدهند و ریشه این اختلافات میان مدیریت شهری با دولت نیز در همین است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت