نقش روابط عمومی و ارتباطات در صنعت نمایشگاهی ایران

عصر نمایشگاه- نمایشگاه ها نسبت به سایر وسایل بازاریابی اهداف بیشتری را در بر می گیرند و از این لحاظ قویترین رسانه برای روابط عمومی ها محسوب می شوند.

نقش روابط عمومی و ارتباطات در صنعت نمایشگاهی ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از سازه نیوز ، برگزاری نمایشگاه ها، بویژه نمایشگاه های تخصصی به دلیل الزامات و نیازمندی ها، شرایط خاصی دارد و چنانچه با راهبری و نظارت روابط عمومی انجام شود می تواند به نتایج مثبتی برسد.
    به عنوان مثال درآمد مستقیم نمایشگاه ها در آلمان بالغ بر 23 میلیارد یورو می باشد که 9 درصد سهم اقتصادی این کشور را تشکیل می دهد و در این میان نقش روابط عمومی ها برای جلب نظر مخاطبان نقشی بی بدیل و انکار نشدنی است.

    بدون شک تمام موفقیتهای بازاریابی شرکت ها مرهون تدوین و اجرای برنامه های هدفمندی است که توانسته آمیخته مناسبی از عناصر خود را بکار گرفته و تمامی اهداف در راستای اهداف بازاریابی شرکت باشد.
    در این راستا روابط عمومی نیز به عنوان یک ابزار کار آمد آمیخته ترویج وپیشبردromotion mix))ازاهمیت چشمگیری برخوردار است.
    چرا که هدف اصلی آن بستر سازی و ایجاد زمینه مناسب پذیرش شرکت و محصولات در مخاطبین است.

    در این زمان است که روابط عمومی می تواند حمایت گر تبلیغات بوده و کاستیهای آن را از طریق ارائه اطلاعات مفید و موثر پیرامون شرکت و یا محصول ( کمک به معرفی ارزش های بیرونی محصول) رفع و مخاطب را برای پذیرش پیام های تبلیغاتی پذیرا نماید.

    در صنعت نمایشگاهی کشور آلمان برای 250 هزار نفر فرصت شغلی بوجود آمده است .
    نمایشگاه ها باعث حرکت های تجاری و رونق اقتصادی می شوند که به عنوان مثال چینی ها با تشکیل ابر نمایشگاه ها مشتریان و توریست ها را که از ضریب بالای درآمد زایی برخوردار هستند به کشور خود جذب می کنند و برگزاری نمایشگاه اکسپو 2010 نمونه موفق از این اقدامات است.
    چینی ها توانسته اند این نمایشگاه  را، که به لحاظ تعداد شرکت کننده در دنیا، مقام بالایی را دارد به جایگاه کنونی برسانند و تلاش می کنند همچنان این جایگاه را برای این نمایشگاه حفظ کنند.

    اگر در شکل عینی بخواهیم نمایشگاه را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم نمایشگاه به شکل ظاهری و فیزیکال آن خلاصه نمی شود بلکه در مجموع یک تفکر است نه تعدادی غرفه.
    در  کشور ما اهداف یک نمایشگاه موضوعی است و تفاوت هایی گاه عمیق بین آنها وجود دارد.
    نمایشگاه های مقطعی در مقایسه با نمایشگاه هایی که بحث تولید و شکل فیزیکال کالا دارند نیاز بیشتری به آرامش و تفکر و جامعه شناسی خاص خود و... دارد لیکن در عمل متاسفانه با درهم شدن موضوعات در ایران معنی نمایشگاه های اختصاصی مثل گم شده است.

    نمایشگاه و برنامه ریزی هدفمند
    در نمایشگاه های کالا و خدمات مشکلی نداریم زیرا در آن، بحث فرهنگ اطلاع رسانی، بحث مصرف و توسعه بازار و بازاریابی را داریم و تا حدودی موفق هم بوده ایم اما در برگزاری نمایشگاه تخصصی مشکل داشته ایم.
    در این نماشگاه ها هیچ گونه استراتژی مشخصی وجود ندارد.
    وقتی گفته می شود استراتژی نداریم منظور آن راه و روش و برنامه ریزی مدون است که چه در داخل و چه در خارج باید به طور هدفمند مورد توجه قرار بگیرد. با تفکر، برنامه و مطالعات اصولی و دقیق حرکت کند.

    نمایشگاه از نگاه روابط عمومی 
    نمایشگاه از نگاه راهبری و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و روابط عمومی نگاه خاص خودش را می طلبد یعنی بحث یک نمایشگاه فرهنگی در حوزه تاریخ، یک نمایشگاه در حوزه جغرافیا و اکوتوریسم یا فرهنگ و غذا و هتل و تمهیدات هتلی وغیره هرکدام از این ها، شاخصه های خاص خود را دارند در کل، ما نمایشگاه ها را در اهداف دولتی می بینیم که بیشتر به معرفی فعالیت های انجام شده اداری توجه دارند. در حالی که باید با رسالت نمایشگاه و برای اهداف از پیش تعریف شده آنها کار کرد.
    در نتیجه  اعتقاد داریم که برگزاری نمایشگاه بدون بهره گیری از توان و پتانسیل موجود در حوزه روابط عمومی ها کاری بدون ثمر است و فراموشی این امر مهم که نمایشگاه برای مخاطب برپا می شود و روابط عمومی نقطه ارتباط با مخاطب است می تواند آسیب هایی را که تاکنون به آن مبتلا بوده تشدید کند.
    با این تفکر و این نوع نگاه، اطلاع رسانی در مورد بحث تئوریک نمایشگاه و صنعت نمایشگاهی و برگزاری دوره های مرتبط این صنعت و ارتباط آن با حوزه روابط عمومی از اموری است که در سال 1390 در دستور کار موسسه کارگزار روابط عمومی قرار گرفته است و این نگاه حرفه ای به مسایل این حوزه می تواند باب جدیدی را در دوره های آمورشی مرتبط با آموزش های حرفه ای در زمینه فعالیت های نمایشگاهی بگشاید

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت