در پی معرفی بیشتر جلوه های قرآنی و تاثیر قرآن در زندگی ؛

نمایش مفاهیم قرآنی در آثار هنرمندان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

عصر نمایشگاه- بخش هنری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با پرداختن به موضوعات و نمایش آثار قرآنی با هنرهایی مانند خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، تصویرسازی، منبت، معرق و ... در پی معرفی بیشتر جلوه های قرآنی و تاثیر قرآن در زندگی است.

نمایش مفاهیم قرآنی در آثار هنرمندان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، هنر عالی ترین تجلی زبان بصری شمرده می شود و امروزه هنرمندان ایرانی از خوشنویسی تا فرش، از منبت و معرق تا سفال و از عکاسی و نقاشی تا گرافیک، در کمال ارادت و اخلاق به منبع وحی و منشا همه زیبایی ها و خوبی ها و با توسل به کتاب مبین تلاش کرده اند تا جلوه ای از قرآن را به مردم تقدیم کنند.

    در ابتدای نزول قرآن کریم، محققان، ادیبان و هنرمندان به تدبیر و تدبر در آن پرداخته اند و هر یک در رشته خویش کوشیده اند آثار ماندگاری را با تأسی از فرهنگ عظیم قرآنی به ماندگار بگذارند.
    این فرهنگ به واسطه گستردگی و آمیختگی آن با حقایق ناب الهی زندگی افراد و جامعه را متحول و متعالی می سازد و بر مبنای همین ارزش و اعتبار است که هنرهای مرتبط با قرآن همواره در مرتبه ای بلند قرار دارند.
    نمایشگاه قرآن، کتاب آسمانی را بیش از گذشته وارد زندگی مسلمانان می کند تا آنها آموزه های وحی را در زندگی شخصی خود بیش از پیش وارد کرده و آن را به عنوان یک معیار و شاخص در نظر داشته باشند.

    نمایشگاه قرآن علاوه بر ایجاد تحول و ترویج فرهنگ قرآنی موجب تعامل سازنده فکری و روحی هنرمندان قرآنی هنرهای تجسمی نیز می شود.
    هنرمندانی که در طول سال شاید جایی برای تبادل اندیشه ها در خصوص تقویت باورهای دینی و قرآنی در میان جامعه پیدا نکنند اکنون نمایشگاه را مناسب ترین مکان برای این منظور می دانند. همچنین استفاده از ابزارهای مختلف هنری و فرهنگی در نمایشگاه قرآن می تواند جوانان و کودکان را بیش از پیش با معارف قرآنی آشنا کند.

    حضور هنرهای تجسمی در نمایشگاه قرآن
    اصغر امیرنیا مدیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بخش هنری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در 5 بخش برپا شد. بخش اول شامل معرفی هنرمندان قرآنی که آثار بسیار و موثری در زمینه قرآن عترت از قرون مختلف تاکنون تولید شده است.

    وی ادامه داد: بخش هنرهای تجسمی با نمایش 500 اثر شامل 95 اثر خوشنویسی با مضامین قرآنی، 18 اثر نقاشی، 155 اثر نقاشی خط، 133 اثر نگارگری، 38 قطعه عکس، پنج اثر تصویرسازی، هفت اثر حجمی به نمایش گذاشته شده است.
    امیرنیا افزود: نگارستان فاطمی بخش ویژه نمایشگاه در این دوره است که خوشنویسی 30 تابلو از هنرمندان ایران، عراق، هلند، امارات، بحرین و کویت درمورد حضرت فاطمه (س) به نمایش گذاشته شده است.

    وی اظهار داشت: امسال با اختصاص فضای دو هزار و 500 متر مربع به بخش هنرهای تجسمی سبب شده تا کارهای تجسمی از نظر کمی و کیفی بسیار رشد داشته و هنرمندان مطرح بیشتری در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند باشند.
    مدیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن ادامه داد: بخش صنایع دستی یا هنرهای سنتی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با 100 اثر سفال، سرامیک، تذهیب و نگارگری نیز حضور داشتند که هر روز 12 هنرمند به ارائه 50 کارگاه می پردازند و در حوزه صنایع دستی با حضور 20 هنرمند 90 کارگاه عرضه می شود.

    وی ادامه داد: این کارگاه ها سبب آشنایی بیشتر و نزدیک تر مردم با صنعت هنرهای قرآنی است.
    امیرنیا، در ادامه با اشاره به بخش موزه ها در نمایشگاه قرآن افزود: در این بخش 150 اثر قرآنی نفیس با خطوط مختلف شامل قرآن و ادعیه و تابلوهای قرآنی و اشیای عتیقه است که از موزه های حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امام علی (ع)، کتابخانه ملی، مجموعه خصوصی صادق خرازی و 40 اثر تصویری از موزه ملک گردآوری شده است.
    وی گفت: هدف از بخش موزه ها در معرض دید عموم گذاشتن کارهای قرآنی و آشنایی مردم با وضعیت گنجینه هاست تا اطلاع یابند که این آثار در این موزه هاست و به بازدید آثار بروند.
    امیرنیا درباره بخش هنرهای نمایشی گفت: نمایش خیابانی در سه ژانر با50 اجرای پرفورمنس ( اجرای نمایشی) و مفهومی برپا می شود و پانتومیم با مردان نقره ای با 30 اجرا، نقالی در10 اجرا و پرده خوانی نیز با 10 اجرا صورت می گیرد. مردم از نگاه نمایش با مفاهیم قرآنی آشنا شوند.

    وی افزود: بعد از فراگیری قرآن باید تدبر کرد تا فهم قرآن ایجاد شود، فهم قرآن باعث می شود عمل به کتاب آسمانی صورت گیرد.
    وی گفت: از دیگر بخش ها می توان به نمادهای حجمی اشاره کرد که ساخت سه نماد (المان) مفهومی با عنوان قدتبین الرشد، حی اعلی و آرم بسم الله است.
    وی ادامه داد: قرآن به قدری ظرفیت دارد که هزاران سال هنرمندان می توانند برای تولید خلق اثر کار کنند خوشبختانه هنرمندان ما افرادی مذهبی و دینی هستند که تلاش دارند آثار را به سمت و سوی دینی و قرآن داشته باشند.

    وی ادامه داد: همه آثار ارائه شده در بخش هنری، نشان از پژوهش مطالعه و فهم دینی و تدبر هنرمندان دارد.
    بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «به سوی فهم قرآن» از 24 خرداد ماه تا هشتم تیر ماه از ساعت 18 تا 23 و 30 دقیقه میزبان روزه داران و مشتاقان کتاب الهی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت